Vermogend Nederland loopt niet te koop met z’n privé-jets. Het kostte wat gepuzzel, maar Z24 zocht uit wie welke luxejet bezit.

Belachelijke verspilling van geld zeggen sommigen, pure tijd- en geldwinst zeggen anderen.

Los van de discussie of je je met privéjets moet laten vervoeren, is er nog de vraag of je er dan een moet huren of beter zelf kunt kopen.

Volgens de industrie is het bij meer dan 200 vlieguren goedkoper om een eigen toestel te kopen, dan om er steeds een te moeten huren.

In Nederland lijkt het in ieder geval not done om een eigen jet te hebben. Men loopt niet echt te koop met zijn Falcons en Cessna’s.

Vliegtuig Philips

Bijvoorbeeld Philips. In het luchtvaartregister staat het bedrijf als eigenaar van de Dassault Mystère-Falcon 900 met als registratienummer PH-ILC. Maar op de vraag wie er met het privé-vliegtuig mogen vliegen en of het klopt dat er een tweepersoonsbed in zit, antwoordde een woordvoerder dat Philips helemaal geen eigen toestel heeft.

Pas in tweede instantie wilde het bedrijf toegeven dat er inderdaad een toestel is, maar dat Philips slechts gedeeltelijk eigenaar is en dat er ook anderen in kunnen vliegen.

Luchtvaartregister

Want hoewel alle vliegtuigen geregistreerd staan in het openbaar toegankelijke Nederlands luchtvaartregister, is dit minder geschikt om erachter te komen wie in wat voor toestel vliegt.

Ten eerste is er de enorme hoeveelheid gegevens. In het register staan alle luchtvaartuigen, 2743 in totaal. Variërend van eenpersoonsoldtimer en luchtballon tot zakenjet.

Daarnaast lopen bedrijven en personen niet te koop met hun toestellen. Slechts een enkele onderneming is onder eigen naam in het luchtvaartregister te vinden. Zo heeft de Franse juwelen- en horlogemaker Cartier Europe twee Cessna Citation 680’s, bezit offshore supplier Heerema een Cessna 550 en heeft softwarebedrijf Exact een eigen Cessna Citation.

Registratie in Bermuda

Ook Shell heeft een vloot, van drie zakenjets. Waaronder twee Falcon 900EX Easy uit 2005. In 2006 werd een Gulfstream V uit 2001aan de vloot toegevoegd.

Deze drie staan echter niet in Nederland, maar in Bermuda geregistreerd. Een woordvoerder noemt certificering en een hogere verkoopwaarde hiervoor als reden.

Beheermaatschappij

De meeste andere eigenaren zijn niet zo open als het hun jet betreft. Daarom staan de vliegtuigen niet op naam van de eigenaar, maar op die van het bedrijf dat het toestel in beheer heeft. Dat komt omdat alleen de houder van het toestel in het openbaar toegankelijke gedeelte van het register vermeld staat. Met de houder wordt degene bedoeld die de luchtveiligheid van de jet garandeert, en verantwoordelijk is voor het onderhoud.

Veel eigenaren van vliegtuigen brengen hun toestel onder bij een zogenaamde beheermaatschappij, die het onderhoud verzorgt, maar het toestel ook doorverhuurt. De beheerbedrijven zijn in het bezit van een Air Operator’s Operation Certificate (AOC), wat betekent dat tegen betaling passagiers vervoerd mogen worden.

De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.

Registratienummers

Wie denkt te weten van wie een bepaald toestel is, kan bevestiging krijgen dankzij de registratienummers. Bij het registreren van een vliegtuig mag de eigenaar namelijk de laatste drie letters zelf kiezen. Zo is het registratienummer van het toestel van vastgoedtycoon Chris Thünessen PH-CHT en dat van John de Mol PH-EDM, van Endemol.

Hoewel het luchtvaartregister de gegevens niet publiceert, zijn de eigenaren van de toestellen wel bekend bij de inspectie Verkeer en Waterstaat.

Leasemaatschappijen

Een groot deel van de vliegtuigen is in handen van leasemaatschappijen. De twee grote spelers in Nederland zijn GE Capital en Fleet Lease, eigendom van Dik Wessels, de man die Volker Wessels van de beurs haalde. Wessels heeft ook nog een eigen toestel, een enorme Dornier 328-100, dat tevens door de Nederlandse regering wordt gebruikt.

Toestellen op naam van een leasemaatschappij zijn moeilijk te achterhalen, als eigenaar van het vliegtuig staat de leasemaatschappij geregistreerd.

Bij de overige jets is het even graven, maar dan komen de vastgoedmannen, investeerders en andere vermogenden tevoorschijn.

Registratie Toestel Bouwjaar Bedrijf Eigenaar
PH-ANO Cessna 560 XL 2007 Pagasos Holding Geert Ensing
PH-BPS AMD-BA Mystère-Falcon 20 F5 1974 Homburg Industries Richard Homburg
PH-CHT Dassault Falcon 2000EX 2004 Metterwoon BV Chris Thünnessen
PH-CIJ Cessna 680 2008 Cartier Europe
PH-CJI Cessna 560XL 2000 Uniwest Cornelis Westdijk
PH-CMW Cessna 525 2006 Uniwest Cornelis Westdijk
PH-DLN Piaggio P.180 II 2008 Bibiana Beheer Fred van Delft
PH-DRK Cessna 560XL 2002 Global Corporate Jets VOF Andrew van der Mark/Steven van der Tuin/Alexander Oet
PH-DRS Cessna 560XL 2008 DSB Beheer BV Dirk Scheringa
PH-ECI Cessna 525 1999 Ypsilon Eduard Hagens
PH-ECL Cessna 525A 2002 Exact Nederland
PH-EDM Dassault Mystère-Falcon 900 2001 Talpa Service John de Mol
PH-EVY Dornier 328-100 1998 Elas Professional Services Pieter Schouten
PH-FIS Cessna 525 2003 KNSF Flight Services Rolf Visser
PH-FJK Cessna 525B 2008 Citadel Enterprises Frits Kroijmans
PH-HMA Cessna 550 2001 Heerema Vliegbedrijf
PH-HRK Piaggio P.180 II 2006 A. van Herk Holding BV Aat van Herk
PH-ILC Dassault Mystère-Falcon 900 1996 Koninklijke Philips Electronics
PH-LCG Dassault Mystère-Falcon 900 1995 Nemerlaer Holding Roger Lips
PH-LSV Dassault Mystère-Falcon 50 2002 Verwelius Bouwgroep Bert Verwelius
PH-MFX Cessna 650 1994 Nemerlaer Holding Roger Lips
PH-MHM Cessna 560XL 2008 Homburg Industries Richard Homburg
PH-NDK Dassault Mystère-Falcon 900 2000 Rapmphastos Investment Marcel Boekhoorn
PH-RID Cessna 680 2008 Cartier Europe
PH-RSA Cessna 560XL 2000 Uniwest Cornelis Westdijk
PH-SOX Dornier 328-100 1995 Reggeborgh Investment Dik Wessels
PH-TCN Piaggio P.180 2004 TCN BV Rudy Stroink

Prijzen en types

Naam Aanduiding Prijs per mei 2008 in dollars
Cessna Citation 1 Cessna 525 4,8 miljoen
Cessna Citation 2 Cessna 525 A 6,4 miljoen
Cessna Citation 3 Cessna 525 B 7,5 miljoen
Cessna Citation XLS+ Cessna 560 XL 11,9 miljoen
Cessna Citation Sovereign Cessna 680 17,1 miljoen
Dassault Falcon 2000EX Vanaf 28 miljoen
Dassault Mystère-Falcon 900 Vanaf 35 miljoen

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl