Misschien heb je jezelf (net als wijlen Steve Jobs ooit deed voor zijn keynotes van Apple) twee dagen opgesloten om je presentatie voor te bereiden, een prachtige Prezi in elkaar gezet of een generale repetitie gehouden met je stagiairs. Je stapt de bühne op en toch slaat ineens de paniek toe.
Er is één ding waar je vooraf niet aan hebt gedacht: naar wie of wat kijk je tijdens je presentatie?
Het voelt al snel ‘veilig’ om naar je spiekbriefje te kijken. Een veelgehoorde tip is om net over je publiek heen te kijken, maar volgens presentatiecoach Pauline van Aken doe je er goed aan om dat vooral níet te doen.
Pauline geeft presentatie- en mediatrainingen aan politici, presentatoren en mensen uit het bedrijfsleven en schreef meerdere boeken, zoals Durf, leer en presenteer en Presenteren = leuk (voor kinderen). Haar tip voor het ‘wie kijk je aan’-dilemma:
“Stel dat je voor tweehonderd man moet spreken, dan kun je het beste je publiek in groepen verdelen. Bij het overbrengen van je boodschap kies je uit iedere groep telkens weer iemand anders uit die je kort aankijkt. Je kijkt deze persoon niet alleen aan terwijl je tegen hem/haar spreekt, je ziet de persoon ook echt. Zorg dat je telkens van groep wisselt en steeds iemand anders van de groep probeert aan te kijken. Natuurlijk zal het je niet lukken om oogcontact te maken met alle 200 toeschouwers. Toch heeft iedereen in de zaal op deze manier het idee dat je hem/haar aandacht geeft.”
Persoonlijke presentatie
Volgens Van Aken wordt je verhaal automatisch persoonlijker, omdat je onbewust je stemgebruik en lichaamshouding aanpast wanneer je iemand echt aankijkt. “Je praat dan meer alsof het een gesprek is, in plaats van een monoloog. Je wilt juist in dialoog blijven met je publiek. Een monoloog houden werkt gewoon niet, dan komt je boodschap niet over.”
“Je kunt bijvoorbeeld ook voorafgaand aan de presentatie wat mensen uit de zaal benaderen die je later, tijdens je verhaal, aankijkt.”
Van Aken stelt voor dat je ze vraagt naar hun beweegredenen om naar jouw verhaal te komen luisteren. Wat willen ze leren? Waar willen ze antwoord op? Door oprecht betrokken te zijn, kun je je verhaal aanpassen aan hun behoeften. Volgens Van Aken is contact maken uiteindelijk een van de belangrijkste zaken in presenteren.