Norwegian Air Shuttle is een vliegmaatschappij die doet waar Ryanair al jaren mee dweept: spotgoedkope trans-Atlantische vluchten aanbieden. Met de komst van een nieuw toestel rekt de Noorse prijsvechter de marge verder op.
Norwegian start komende zomer tien nieuwe lijndiensten tussen vijf Ierse en Britse luchthavens en drie kleinere luchthavens in het oosten van de VS. Vertrekken vanuit Europa kan vanaf Edinburgh in Schotland, Belfast in Noord-Ierland en Cork, Shannon en Dublin in Ierland.
Tickets zullen verkrijgbaar zijn vanaf 69 euro voor een enkele reis. In totaal gaat het om 38 wekelijkse vluchten.
Wie overigens de proef op de som neemt, komt op de website van Norwegian vooralsnog de prijzen niet tegen. Tegenover Bloomberg is hoofd sales Lars Sande resoluut: “We zullen zeker een paar duizend tickets voor dat bedrag hebben.”
Nieuwe Boeing
Norwegian opent de nieuwe route met dank aan de nieuwe Boeing 737-MAX waarvan de onderneming in het voorjaar in de eerste in ontvangst zal nemen. Dit toestel verschilt weinig van wat talloze maatschappijen al jaren rond laten vliegen – zoals KLM en Ryanair – maar de motoren zijn volgens Boeing tot 15 procent zuiniger.
De actieradius is daardoor groot met 3.515 zeemijlen of zo'n 6.500 kilometer. En niet onbelangrijk: er wordt bespaard op de belangrijkste kostenpost, namelijk brandstof.
Het 'Brussel-Zuid' van New York
Maar zoals wel vaker met prijsvechters is er nog een ander addertje onder het gras. Hoewel Norwegian nu naar grote luchthavens als John F. Kennedy en Orlando vliegt, zullen de nieuwe lijnvluchten landen op Stewart International, Providence en Bradley International, allemaal vliegvelden in de buurt van Boston en New York.
En met in de buurt bedoelen we dat je nog een flinke rit moet maken. Vanaf het onbekende Stewart International Airport is het nog zeker anderhalf uur rijden naar Broadway. Het is zeg maar het 'Brussel-Zuid Charleroi' van New York.
Norwegian lijkt echter overtuigd van de mogelijkheden, want het zal Stewart niet alleen gaan bedienen vanuit de Schotse hoofdstad, maar ook vanuit Belfast, Dublin en Shannon. Budgetreizigers vanuit de rest van de staat New York en zelfs New Jersey zouden aangetrokken kunnen worden. In de toekomst, rekent Bloomberg voor, kunnen vluchten naar het Europese vasteland ook zeker mogelijk worden.
Lagere landingskosten
De Noorse maatschappij is na Ryanair en easyJet de grootste prijsvechter van Europa en concentreert zich vooral op vluchten vanuit de drie voornaamste Scandinavische bases: Oslo-Gardermoen, Kopenhagen en Stockholm-Arlanda.
Toen de Boeing 787 Dreamliner zijn intrede deed bij Norwegian, begon het vanaf die luchthavens goedkope vluchten aan te bieden naar de Amerikaanse oostkust. Tegenwoordig is Londen-Gatwick het centrum van de trans-Atlantische operaties.
De vliegeniers zijn ook al lange tijd bezig om te zoeken naar kleinere luchthavens in de VS, waar de landingskosten een stuk lager zijn dan op de grote vliegvelden. Stewart is zo'n vondst. Daarnaast gaat Norwegian dus ook vliegen naar Providence in de staat Rhode Island en Bradley International Airport nabij Hartford in de buurt van Boston.