Het Chinese automerk BYD trok zondag opnieuw de trukendoos open om de concurrentie op de Chinese markt voor te blijven. Vanaf nu kunnen klanten ervoor kiezen om een drone in het dak te laten monteren. Daarmee kunnen automobilisten prachtige foto’s van zichzelf rijdend in de BYD maken.

Het Lingyuan dronesysteem, dat BYD in samenwerking met Chinese dronemaker DJI ontwikkelde, wordt aangeboden als een 16.000 yuan (ongeveer 2.100 euro) kostende optie.

De drones bevinden zich in een speciaal compartiment dat in het dak verwerkt is. Van daaruit kan de drone opstijgen en landen terwijl de auto beweegt. De drone kan de auto bijhouden tot een snelheid van ongeveer 50 kilometer per uur.

BYD toonde de Lingyuan drone in een Yangwang U8 SUV, een auto die onder het luxemerk Yangwang valt en meer dan een ton kost. Het Chinese merk belooft echter dat de optie aangeboden zal worden op goedkopere voertuigen, waaronder de Sealion 07 DM-i Hybrid en de Tang L.

BYD Nederland bevestigt tegenover Business Insider Nederland dat de drone vooralsnog niet naar Nederland zal komen en dat hier ook nog geen concrete plannen voor zijn.

Lees ook: De Polestar O2 Concept heeft een eigen drone die autonoom kan filmen tijdens het rijden

Klanten winnen met technische snufjes

De drone is een van de laatste technische snufjes die BYD in de auto's aanbiedt in een poging om zich te onderscheiden op de Chinese automarkt, waar de concurrentie werkelijk moordend is.

BYD lijkt ook voorloper te zijn op dit gebied. Hoewel concurrenten zaken als AI-parkeren aanbieden en het mogelijk maken om via een stemassistent huishoudelijke apparaten aan te sturen, heeft BYD onlangs een auto getoond die over gaten in de weg kan 'springen'.

Daarnaast zit BYD de grote Amerikaanse concurrent Tesla dwars. Het Chinese merk heeft het gezegd dat het de 'God's Eye' zelfrijdende technologie volledig gratis in alle voertuigen gaat leveren. Het is een functionaliteit die bij Tesla optioneel gekozen kan worden voor 7.500 euro.

Het is niet heel vreemd dat BYD het op de Chinese thuismarkt erg goed doet. Het merk verkocht 318.000 auto's in februari, 161 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. In totaal 67.000 daarvan werden buiten China verkocht.

LEES OOK: Waarom Chinese elektrische auto’s in China zoveel goedkoper zijn dan in Europa