De Nieuwe Pers (DNP), de digitale doorstart van wijlen gratis dagblad De Pers, gaat op in de opiniërende nieuwssite The Post Online. Dat maakten de partijen dinsdag bekend. De Nieuwe Pers zal daarbij als merknaam verdwijnen.

Na de fusie moet The Post Online “hét journalistieke massamedium gaan maken dat de standaard zet voor digitale kwaliteit – zowel gratis als ook (deels) betaald”. Het samengaan moet medio september zijn afgerond.

DNP werd begin dit jaar gelanceerd als app en website waarbij lezers persoonlijke abonnementen konden afsluiten op de stukken van journalisten. Dit systeem blijft bestaan onder de vlag van The Post Online, zei diens hoofdredacteur Bert Brussen. De lezers behouden hun abonnement en veel auteurs van DNP gaan mee. Ook wil The Post Online experimenteren met artikelen waarvoor betaald moet worden. “Maar de kern blijft gratis nieuws”, verklaarde Brussen.

The Post Online werd eind 2012 opgericht. De website heeft nu naar eigen zeggen gemiddeld 260.000 unieke bezoekers per maand. Dagblad De Pers ging in maart 2012 na 5 jaar ter ziele. De gratis krant was niet meer rendabel, onder meer door een gebrek aan adverteerders. Na meerdere gestrande financieringspogingen kwam DNP uiteindelijk tot stand dankzij crowdfunding.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl