Ferrari onthulde dinsdag zijn nieuwe superauto J50 tijdens een ceremonie in het Nationale Kunstcentrum in Tokio.
De speciale editie markeert de vijftigste verjaardag van de entree van Ferrari op de Japanse markt. Daarom heet de superauto ook J50.
In totaal zal Ferrari slechts tien exemplaren maken van de tweezitter, die exclusief voor Japan bedoeld is.
Alle tien de superauto’s worden door de Ferrari’s afdeling voor speciale projecten in elkaar gezet om tegemoet te kunnen komen aan de wensen van elke individuele koper. Dat betekent dat elke auto er waarschijnlijk anders uit gaat zien.
(Het exemplaar dat dinsdag aan het publiek werd getoond, is afgewerkt met speciaal verfwerk en een zwart-rood leren interieur.)
Daardoor zal de extreem zeldzame J50 de komende jaren waarschijnlijk flink in prijs gaan stijgen.
Japanse Ferrari-verzamelaars verheugen zich erop.
Mechanisch gezien is de open J50 gebaseerd op het topmodel 488 Spider. Dat betekent dat de J50 de 3,9 liter V8-motor met dubbele turbo krijgt. In plaats van de 661 pk van de Spider, krijgt de J50 nog wat extra kracht, want hij heeft een vermogen van 680 pk.
Uiterlijk vertoont de J50 weinig gelijkenis met de 488 waar hij op is gebaseerd. De voorkant lijkt erg op de ultra-exclusieve Ferrari Sergio uit 2015 met een voorruit die doet denken aan een "helmvizier".
Tegelijkertijd is de J50 ontworpen met een verschuifbaar, van koolstofvezel gemaakt dak in targa-stijl in plaats van het opvouwbare harde dak van de 488 Spider. Het targa-dak is een iconisch onderdeel van de Ferrari's uit de jaren 70 en 80 - zoals de 308 - en kan tussen de stoelen worden ingeklapt. Het silhouet van de J50 doet zelfs denken aan de miljoenen kostende LaFerrari Aperta.
Ferrari heeft geen vraagprijs bekendgemaakt voor de J50. Maar we schatten dat kopers een bedrag van stevig in de zes nullen moeten neerleggen.