- Mini vond het hoog tijd om het aanbod weer eens te vernieuwen en presenteerde de nieuwe Mini-familie.
- De line-up bestaat uit twee auto’s: de nieuwe volledig elektrische Mini Cooper en de Mini Countryman die alles behalve klein is.
- Business Insider bespreekt de belangrijkste en meest opmerkelijke weetjes over de nieuwe Mini’s.
- Lees ook: Tesla lanceert verbeterde versie van de Model 3: dit zijn 5 belangrijke veranderingen
Op 1 september toonde Mini de eerste twee modellen van de nieuwe Mini-familie. Het doek werd van de Cooper getrokken, die voortaan alleen nog volledig elektrisch zal zijn.
Ook werd de aanzienlijk gegroeide Countryman voor het eerst aan het publiek getoond: die kan volledig elektrisch, maar ook met een benzinemotor worden uitgerust.
Op het eerste gezicht lijken de twee modellen niet verder uit elkaar te kunnen liggen. Vooral de Countryman valt op mijn zijn hoekige ontwerp en zijn aanzienlijke formaat: hij is ruim 16 centimeter langer dan zijn voorganger.
De Cooper is juist enkele centimeters gekrompen, maar kon dankzij de elektrische aandrijving juist groeien in het interieur.
Maar beide Mini’s zitten boordevol elementen die het echte Mini’s maken. Bekijk de slideshow hieronder voor meer details.
Deze dingen maken de nieuwe Mini’s meer Mini dan ooit
Deze dingen maken de nieuwe Mini’s meer Mini dan ooit
-
Laten we beginnen bij de volledig elektrische Cooper die in twee varianten komt: de E en de SE. De E wordt het instapmodel met een actieradius van iets meer dan 300 kilometer, een 184 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en een 40,7 kWh-accupakket met een maximale laadsnelheid van 75 kW.
De SE doet overal een schepje bovenop. Deze heeft een actieradius van iets meer dan 400 kilometer, een 218 pk sterke elektromotor voor de voorwielen en een 54,2 kWh groot accupakket dat met maximaal 95 kW opgeladen kan worden.
Voor beide modellen geldt dat ze van 10 tot 80 procent kunnen laden binnen een half uurtje.
Foto: Mini
-
Maar die cijfers maken een Mini geen Mini, daarvoor moet het karakteristieke autootje het van zijn eh… karakter hebben.
En dat begint al als je naar de Cooper toe loopt. Hij begroet je met een knipoog van de koplampen. De LED-verlichting is op deze manier geanimeerd.
Foto: Mini
-
En dat geldt ook voor de achterlichten. Deze hebben niet alleen drie verschillende verlichtingspatronen, ook hebben die drie patronen eigen animaties die je als bestuurder zelf kunt kiezen.
De bekende Union Jack is ook terug en wordt nu als een wapperende vlag geanimeerd als de bestuurder de auto benadert.
Foto: Mini
-
Maar er zijn ook veel subtielere veranderingen. Je zou het waarschijnlijk op het eerste gezicht niet zien, maar er ontbreken nogal wat lijnen en stukken plastic op de carrosserie. Alles is simpeler en minimalistischer gemaakt.
Er zijn geen plastic randen meer om de wielkasten waardoor de wielen groter lijken, maar nu heeft de Cooper simpelweg grotere wielen. Ook verwijderde Mini de uitstekende deurhendels. De deuren open je nu met verzonken hendels.
Foto: Mini
-
Grappig detail: het dak op de nieuwe Cooper is niet meer puur wit, maar heel licht grijs. Het pure wit trok te veel de aandacht van het design van de rest van de auto. Omdat dat nu niet meer het geval is, zie je onbewust meer van het design van de Cooper.
En omdat aerodynamica heel belangrijk is voor EV’s, is ook de Cooper heel subtiel gevormd zodat hij beter door de lucht glijdt. Dat zie je goed aan de vorm van het dak. Die heeft vrijwel de vorm van een druppel, wat inhoudt dat de auto veel tapser toeloopt aan de achterkant. Iets wat de luchtstromen minder verstoort en dus een grotere actieradius oplevert.
Foto: Mini
-
Daarnaast heeft de Cooper, vooral door de elektrische aandrijving, meer ruimte in het interieur. De assen liggen verder uit elkaar dan bij voorgaande modellen, waardoor er dus meer ruimte is voor de inzittenden. Iets wat er ook voor zorgt dat er qua laadruimte nog wel iets te wensen overblijft, maar dat was bij eerdere Mini’s ook al het geval. Je zou het een eerbetoon aan de voorgaande generaties kunnen noemen.
Foto: Mini
-
Maar de echte ode aan historische Mini’s komen pas naar voren in het interieur van de nieuwe Cooper.
Neem bijvoorbeeld het dashboard. Dat is omhuld met een stof die voor 92 procent uit gerecycled polyester bestaat, het heeft een speciale 2D-weefstructuur om het een unieke look te geven.
En het is ook voorzien van een verwijzing naar de historie van het merk. De stof heeft namelijk een ‘hounds tooth’-patroon, wat veel in ouderwetse Mini’s werd gebruikt.
Iets minder ouderwets is het grote ronde scherm. Natuurlijk iets wat bij Mini al langer een vast onderdeel is. Alleen hebben we hier te maken met een OLED-scherm van 27 centimeter waarop alle informatie wordt getoond.
Foto: Mini
-
Hoewel minimalisme een grote rol speelt in het nieuwe interieur, wilde Mini geen afstand doen van fysieke knoppen. Maar de tuimelschakelaars hebben toch ook niet helemaal hun comeback gemaakt.
In plaats daarvan vind je nu onder het scherm vijf verschillende knoppen die allemaal anders bewegen en gevormd zijn. De middelste doet bijvoorbeeld dienst als de startsleutel. Hij draait een kwartslag naar beide kanten om het klassieke idee van het starten van een auto na te bootsen.
Nog even over het scherm en de software, want hier zitten ook wat leuke verborgen extraatjes in. We mogen ze helaas niet allemaal vertellen, maar één ervan heeft iets te maken met de pijl die je hierboven in het navigatiescherm ziet. Als je hier een paar seconden je vinger op houdt, dan verandert hij in een klassieke Mini.
Foto: Mini
-
En daar stoppen de hints naar klassieke Mini’s niet. Die komen onder andere ook terug in de styling van de stoelen, die Mini niet meer in echt, maar in vegan leer omhult.
Natuurlijk maakt het logo op de stoel duidelijk dat het hier om een Mini gaat, maar ook de ‘piping’ is kenmerkend voor de klassieke autootjes. Die omlijsting is dan ook uitgevoerd in typische Mini-kleuren. En zelfs het patroon op de stoelen verwijst naar de originele Mini’s uit de jaren 60.
Foto: Mini
-
Het stuur is kleiner gemaakt in de nieuwe Mini. Het moet ervoor zorgen dat de bestuurder een kartgevoel krijgt.
Foto: Mini
-
De Cooper heeft 8 verschillende rijmodi die via het ronde scherm te kiezen zijn. Elk hiervan heeft een eigen vormgeving en kleurstelling, maar ook een eigen projectie op het dashboard. Achter de grote klok zit namelijk een projector verstopt die heel subtiel de patronen projecteert.
Daarnaast lijkt het erop dat het dashboard een elastiek heeft waaronder je dingen kunt klemmen, maar dat is het niet. Het is een simpele sierstrip. De designers hadden dit aanvankelijk wel ontworpen als elastiek. Maar het rekbare element kwam helaas niet door de veiligheidskeuring in verband met de airbag die daar in de buurt gemonteerd is.
Je kunt je voorstellen dat een afgaande airbag met daarop bijvoorbeeld een paraplu onder een elastiek eigenlijk verandert in een kanon die de paraplu op hoge snelheid op de bijrijder afvuurt.
Foto: Mini
-
Hier is goed te zien hoe het interieur verandert als er voor een bepaalde rijmodus gekozen wordt.
De achtergrond van het grote ronde scherm kan ook naar hartenlust aangepast worden met eigen foto’s of afbeeldingen.
Foto: Mini
-
Iets subtieler is de interieurverlichting onder het dashboard en in de deuren. Maar deze heeft ook weer een extraatje. Het heeft namelijk niet per se een vaste kleur, maar kan van kleur veranderen op basis van de muziek die je op dat moment aan hebt in de auto.
De kleuren worden dan een verlengde van de albumhoes van de artiest die op het ronde scherm weergegeven wordt.
Foto: Mini
-
Uiteindelijk is het thema van ‘Charismatic Simplicity’, zoals Mini het zelf noemt, duidelijk goed gelukt. De auto is in alle opzichten versimpeld tegenover zijn voorganger, maar heeft nergens zijn Mini-karakter verloren. Sterker nog, dit is misschien nog wel sterker geworden.
Foto: Mini
-
Dan hebben we nog de grootste Mini ooit, de nieuwe Countryman, die onderhuids eigenlijk een BMW X1 is.
Net als de Cooper komen er ook E- en SE-varianten van de Countryman, maar verschillen deze toch van elkaar.
De E heeft een actieradius van 462 kilometer en een 204 pk sterke elektromotor op de vooras. De SE heeft 313 pk en aandrijving op alle vier de wielen. Daardoor is de actieradius ook iets lager en komt deze uit op 433 kilometer.
Foto: Mini
-
Nu is je eerste reactie op deze Mini waarschijnlijk dat het helemaal geen Mini meer is. En dat snapt de designer van de auto ook. Sterker nog, bij Mini verwacht men dat het ontwerp van deze auto even tijd nodig heeft om geaccepteerd te worden. Het ligt immers niet in de lijn der verwachting, maar is volgens het merk wel precies wat de klant van Mini wil zien.
Foto: Mini
-
Hoe dat zit? Bij Mini kwam steeds vaker de vraag binnen om een grotere auto dan de oude Countryman, vooral van klanten met kinderen. En wie is Mini dan om te zeggen dat ze hun klanten niet willen bedienen in het populairste autosegment van dit moment?
Het gevolg van die vraag is wel een iets andere insteek. De Countryman moest zijn naam meer gaan verantwoorden en een wat ruiger, stoerder en vooral krachtiger uitstraling krijgen. Daar passen de typisch ronde Mini-vormen niet zo goed bij. Vandaar dat de nieuwe Countryman hoekiger is.
Foto: Mini
-
Maar het grappige is dat Mini er heel veel aan heeft gedaan om de grootste auto uit het aanbod zo klein mogelijk te laten lijken. Neem het dak bijvoorbeeld. Deze heeft een afwijkende kleur en een aflopende lijn. Hierdoor oogt de auto lager.
Het dak wordt intern ook het surfboard genoemd. De lijnen doen hier aan denken en het vlak op de zijkant van het achterraam verwijst hierbij naar de vin van de plank. En het design op deze vin is zorgvuldig gekozen om te communiceren dat de auto ook zeker zijn mannetje kan staan buiten de gebaande paden. Er staat namelijk een bergachtig patroon op.
Foto: Mini
-
Maar ook de plaatsing van de achterlichten, iets verder naar voren, doen lijken alsof de auto korter is dan hij daadwerkelijk is.
En op de lange motorkap is een ‘power bulge’ geplaatst. Niet omdat de elektromotor of de benzineverbrander de ruimte nodig heeft, maar om de lange rechte lijn van de kap te doorbreken en hem zo optisch korter te laten lijken. De designers van Mini zitten overduidelijk vol speelse trucjes.
Foto: Mini
-
De grille blijft wel enorm groot. Typisch iets voor een Mini. De omlijsting in het brons/rosé goud is alleen weggelegd voor de duurdere modellen in het aanbod. De wat goedkopere varianten hebben een zwarte omlijsting.
Foto: Mini
-
In het interieur van de Countryman draait het vooral om ruimte, maar zijn er tegelijk enorm veel gelijkenissen te vinden met de Cooper. Het design is namelijk in grote lijnen hetzelfde.
Foto: Mini
-
Op het dashboard is hetzelfde grote ronde scherm te vinden en is er gebruik gemaakt van dezelfde speciale 2D-gewoven stof. Het grootste verschil zijn de ventilatieroosters, die zijn niet horizontaal, maar verticaal geplaatst. Ook hiermee moet het stoerdere, grotere karakter van de auto gecommuniceerd worden. Iets wat ook weer terug te vinden is in de verticaal gevormde deurhendels.
Foto: Mini
-
En aangezien het hier om de grootste Mini gaat, is er natuurlijk ook genoeg ruimte voor de (grotere) kinderen op de achterbank.
Foto: Mini
-
Wanneer kun je deze Mini’s op het Nederlandse asfalt bewonderen? Volgens de fabrikant zullen ze geleverd worden vanaf begin volgend jaar, maar kun je ze al vanaf november dit jaar bestellen. Hoeveel geld je moet meebrengen laat het merk nog niet weten.
Foto: Mini