- De meeste grote adverteerders geven geen geld meer uit aan X, blijkt uit data van marketingbureau Ebiquity.
- Ebiquity werkt met 70 van de 100 grootste adverteerders ter wereld. Slechts 2 daarvan hebben afgelopen maand op X geadverteerd.
- CEO Linda Yaccarino van X en Elon Musk stelden eerder dat 90 procent van de oude adverteerders weer actief is op het platform.
- Lees ook: Elon Musk overweegt Twitter uit de EU te halen om mogelijke problemen met de Europese Commissie te ontwijken
Een overgrote meerderheid van ’s werelds grootste adverteerders geeft geen geld meer uit aan socialmediaplatform X. Het voormalige Twitter werd afgelopen jaar overgenomen door techmiljardair Elon Musk.
Uit nieuwe data die marketingbureau Ebiquity exclusief aan Insider leverde, blijkt dat sprake is van een sterke daling van het aantal topadverteerders bij X.
Ebiquity, dat volgens mediaonderzoeksbureau Comvergence met 70 van de 100 grootste adverteerders werkt, zegt dat slechts twee van haar klanten advertenties op X had ingekocht in september. Vorig jaar september waren dat er nog 31, vlak voordat Musk Twitter overnam in oktober.
Uit de data blijkt ook dat het aantal op X adverterende klanten van Ebiquity na de overname begon te dalen.
Het marketingbureau werkt voor merken zoals Google, Walmart, Vodafone en General Motors, maar zegt niet welke merken er actief waren of zijn op X. Het bedrijf liet de data over X samenstellen door de afdeling digital media solutions, waarmee het informatie over digitale media-investeringen van verschillende platformen en mediabureaus verzamelt.
"We hebben nog niet eerder zo'n afname gezien voor een groot platform", zegt Ruben Schreurs, Ebiquity's chief strategy officer.

De analyse van Ebiquity spreekt de beweringen van CEO Linda Yaccarino van X tegen. Zij vertelde in een interview van afgelopen maand dat "90 procent van de top 100 adverteerders weer is teruggekeerd op X in de afgelopen 12 weken."
In hetzelfde interview stelde ze dat Visa, Nissan en AT&T onder de 1.500 merken vallen die weer op X adverteren.
Een woordvoerder van X verklaarde later dat Yaccarino's verwijzing naar 90 procent wijst op het aantal adverteerders dat vorig jaar adverteerde op het platform. Er werd niet ingegaan op de data die Ebiquity verzamelde.
Onder de grootste adverteerders op X vallen doorgaans ook de grootste adverteerders wereldwijd. Denk aan namen als Amazon, Unilever, Coca-Cola en IBM, meldde Bloomberg eerder op basis van data van analysebedrijf Sensor Tower.
In April zei eigenaar Elon Musk van X nog dat "vrijwel alle" adverteerders weer waren teruggekeerd naar zijn platform of tenminste van plan waren dit weer te doen. Vorige maand liet hij weten dat de Amerikaanse advertentie-inkomsten met 60 procent gedaald waren, al vertelde hij er niet bij in welke periode dat gebeurd was.
"We zetten vraagtekens bij de recente beweringen van de topmensen van X over de terugkeer van de topadverteerders die weer advertenties op hun platform inkopen", zegt Schreurs Ebiquity. Hij verduidelijkt dat het bedrijf in de interactie met eigen klanten en gesprekken met branchegenoten geen enkele indicatie heeft gekregen waaruit blijkt dat grote adverteerders inderdaad weer bij X klant zijn.
Op basis van de analyse van Ebiquity zet Schreurs vraagtekens bij "de geloofwaardigheid van de publieke uitspraken van Musk en Yaccarino."
Adverteerders geven zelf aan dat ze veel minder uitgeven aan of zelfs geheel gestopt zijn met adverteren op X. Daarbij wordt veelvuldig aangehaald dat zorgen over de content die er geplaatst wordt, alsook de betrouwbaarheid en effectiviteit van adverteren op het platform, een belangrijke rol spelen.
Uit een andere analyse van analysebedrijf Guideline bleek eerder dat de advertentie-inkomsten van X in de VS na de overname van het platform door Musk, maandelijks met 55 procent zijn afgenomen.
Onderzoek van Media Matters wees uit dat technisch gezien sommige adverteerders inderdaad weer adverteerden op X, maar dit doen met een fractie van het budget waarmee ze voorheen werkten. Visa gaf bijvoorbeeld slechts 10 dollar uit over een periode van 12 weken tot 6 oktober. In dezelfde periode een jaar eerder gaf credicardbedrijf 77.500 dollar uit, blijkt uit data van Sensor Tower.