Unilever, de Brits-Nederlandse levensmiddelenreus met een jaaromzet van ruim 50 miljard euro, heeft het wat betreft de pr aardig voor elkaar. De eigenaar van de klassieke worstenmaker Unox sluit een deal met een startup die qua imago in eerste instantie ver afstaat van Unox.
De Vegetarische Slager, het bedrijf van ondernemer Jaap Korteweg, tevens de man van fractievoorzitter Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren, brengt samen met Unox per 1 oktober samen een nieuw product op de markt: ‘gehacktballetjes’ in satésaus.
De Vegetarische Gehacktballetjes komen voor 3,69 euro per pakje bij de meeste supermarkten in het schap.
“Nederlandse consumenten kopen steeds bewuster en zijn vaker flexitariër”, stellen Unox en De Vegetarische Slager vrijdag in een gezamenlijk persbericht.
Hippe vleesvervanger sluit pact met Unox
Voor Korteweg is de ratio van de samenwerking evident: “Voor ons als bedrijf is deze samenwerking een belangrijke mijlpaal. Unilever bereikt met haar producten meer dan een miljard mensen en deze stap samen met Unox zal het voor nog meer mensen aantrekkelijk maken om laagdrempelig met vegetarisch eten kennis te maken.”
Afgelopen jaar haalde Korteweg met De Vegetarische Slager bij beleggers 2,5 miljoen euro op met een obligatielening om een nieuwe fabriek te bouwen. Het bedrijf sloot toen ook nieuwe deals met onder meer Albert Heijn en Jumbo, om bij de grootste supermarkt van Nederland in het schap te komen.
Vanuit marketingperspectief oogt de combinatie Unox-Vegetarische Slager op het eerste gezicht wellicht wat vreemd. Maar topman Paul Polman van Unilever is al jaren een fervent pleitbezorger van de verduurzaming van de inkoop en productie van Unilever-producten.
De multinational zoekt ook bij zijn overnamestrategie naar merken die iets bijzonders toevoegen aan de portfolio: eerder deze maand werd bekend dat Unilever de Amerikaanse maker van duurzame schoonmaak- en verzorgingsproducten Seventh Generation overneemt. En sinds 2012 is de maker van sociaal en duurzaam ijs Ben & Jerry's onderdeel van het Unilever-universum.
Ook in de non-food voegt Unilever hippe merken toe aan zijn imperium. In juli werd scheermesjesbedrijf One Dollar Shave Club overgenomen.