Vanaf een kantoor aan de Herengracht wordt Nicholas Aperghis ingeschakeld voor prestigieuze adviesopdrachten. Opdrachten die voorheen alleen waren voorbehouden aan grote zakenbanken.
Zo adviseerde Aperghis & Co, zoals zijn corporate finance adviesbureau heet, onder meer minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem bij de beursgang van ABN Amro.
Normaliter worden beursgangen en grote bedrijfsovernames door zakenbanken begeleid. Op de Nederlandse markt zijn dit ING, ABN Amro en Rabobank. Bij nog grotere internationale deals zijn dat Angelsaksische banken zoals Goldman Sachs, Morgan Stanley en JPMorgan.
Banken en grote advieskantoren geven graag M&A-advies (mergers & acquisitions), gezien de hoge fees die hierbij te verdienen zijn.
In Londen en op Wall Street zijn de laatste jaren steeds meer investment bankers bij de grote namen vertrokken om hun eigen adviesbureaus op te richten – zogeheten boutiques. Dat voorbeeld heeft nu ook navolging gevonden in Nederland.
In de database van de M&A Community, een vereniging van fusie- en overnamespecialisten, komt bij recente transacties van de Nederlandse Staat steeds één naam tevoorschijn. Geen zakenbank, maar Aperghis & Co, het adviesbureau van Aperghis.
Aperghis adviseerde de Staat onder meer bij de beursgangen van verzekeraar ASR en ABN Amro. Daarnaast adviseerde hij de overheid bij de verkoop van verzekeraar Vivat aan het Chinese Anbang. Commerciële partijen weten hem te ook vinden. Zo was hij onder meer betrokken bij de verkoop van Wehkamp, een transactie met een dealwaarde van rond een half miljard euro.
Na lang aandringen mag Business Insider een keer langskomen bij de adviseur.
Hoelang bent u nu voor uzelf bezig?
Aperghis: "Ongeveer twee jaar. Ik werkte jaren voor JPMorgan in Londen en bij Deutsche Bank als hoofd van de afdeling investment banking voor de Benelux. Deutsche zat, voordat het verhuisde naar Zuidoost, hier in dit pand aan de Gouden Bocht van de Herengracht. Toevallig is één van de kamers waar wij nu in werken mijn kamer bij mijn oude werkgever."
Voor jezelf beginnen, is dat echt zo uniek in de biotoop van het zakenbankieren?
"Internationaal zeker niet. Het is een wereldwijde trend die een aantal jaar geleden is begonnen in de Angelsaksische wereld. Verschillende seniors van banken als Goldman Sachs, UBS en Morgan Stanley hebben hun eigen boutique opgericht. Met de kwaliteit van de bulge bracket (grootste zakenbanken, red.) en met het persoonlijke contact van een klein kantoor. Dat idee vindt nu ook elders navolging."
Hoe zit dat in Nederland?
"Ik ben nog geen Nederlandse M&A-boutiques tegengekomen die soortgelijke of grote deals doen, zoals wij. Er bestaan in Nederland al wel langer boutiques die investment banking-diensten leveren, maar deze hebben een focus op vooral midmarket-deals. De gedachte was altijd: als je klein bent, doe je kleine deals."
"Je krijgt snel een label. Als je middelgrote deals begeleidt als kantoor, word je daarna niet zo gauw voor de grote deals ingehuurd. Vice versa ook. Daarnaast zie ik bij de Nederlandse boutiques weinig mensen die ervaring hebben bij de grote, internationale investment banks."
Waarom is er opeens vraag naar M&A-boutiques?
"Dat heeft, denk ik, te maken met het wantrouwen tegen banken dat is ontstaan na de crisis. Niet alleen consumenten, maar ook zakelijke partijen hebben het gevoel gekregen dat ze er niet de value for money krijgen - dat ze aan het kortste eind trekken. Dus huren ze liever iemand in die ze kennen. De vent, of dame natuurlijk, in plaats van de tent.”
Uw boutique is een beetje mysterieus. Er is niet veel informatie te vinden. Waarom is dat?
"We bieden vertrouwen en discretie. Dus inderdaad geen track record of persberichten op onze website. Daarnaast zitten we bewust hier weggestopt aan de Herengracht, zo blijven onze klanten onder de radar. Wanneer je als aandeelhouder of bestuurder bij een groot advieskantoor op de Zuidas binnenstapt, kan iedereen die dat ziet ongeveer wel raden wat er gaat gebeuren."
"Ook onze omvang speelt een belangrijke rol in het creëren van een vertrouwensband. We zijn met vier man, plus een aantal ervaren, reguliere professionals in de 'flexibele schil'. We komen niet gelijk met een heel team en een gelikte presentatie een bedrijf binnenstormen, iets wat wel gebruikelijk is bij de Zuidaskantoren en bulge brackets."
"Ik vergelijk het inschakelen van zakenbanken altijd met schaken. Als je het stuk aanraakt, moet je het zetten. Dat gevoel heerst heel erg bij partijen, om de redenen die ik eerder noemde. Bij ons kan men wel eerst even binnenlopen om te sparren en van gedachten te wisselen. Dat is een wezenlijk andere aanpak."
Een groot team heeft ook voordelen. Of gaat u mij nu vertellen dat boutiques met een kwart van de mensen net zoveel voor elkaar krijgt als een team van een investment bank?
"Zeker niet. Ik werk niet tegen maar juist mét investment banks. Sterker nog, we kunnen vaak niet zonder de grote zakenbanken. Bij een grote deal heb je ook de slagkracht nodig van een grote zakenbank. Dat zal ik nooit ontkennen. Maar voor die eerste stap, als je nog niet zeker weet of je het schaakstuk wil zetten, denk ik dat wij een duidelijke toegevoegde waarde leveren. Mijn visie is dat een boutique en een grote bank samen the best of both worlds bieden voor een cliënt."
"Naast de vertrouwelijkheid, weet je bij ons ook wie je inhuurt. Bij een bank is het nog maar de vraag hoeveel tijd een senior echt bezig is met alleen jouw deal. Overigens zitten hier ook nog andere ervaren adviseurs. Vandaar ook de ‘& Co’ in onze naam."
Wat is voor u het grootste verschil in uw dagelijks werk?
"Het eerste dat me te binnen schiet is dat, als ik ‘s ochtends de krant open sla, ik dan niet denk: 'Ouch, ik heb die deal niet gedaan.' Wij doen nu alleen maar wat we zelf leuk vinden, we hebben ultieme vrijheid om onze eigen opdrachten te kiezen en geen druk van duizenden anonieme bazen die iets van ons verwachten. Wij kunnen ons helemaal toeleggen op de cliënten die wij willen adviseren, zonder afleiding."
"Ook is er door onze omvang meer real life contact met mijn team. Bij zo’n groot instituut als een zakenbank vliegen de interne mails je om de oren. En die ontzettende drang om zoveel onnodige presentaties te maken, dat hebben we hier niet. We hebben daar de mankracht niet voor. Wij adviseren op een heel andere manier."
"Het draait hier om echt gedurfd advies in plaats van gelikte presentaties en pitches. Maar zoals ik zei, vanwege de research en soms de noodzaak van een mondiaal netwerk, werken we nog altijd graag (en succesvol) samen met een internationale zakenbank in bepaalde deals."
Hoe is het om de Nederlandse Staat te adviseren?
"Erg bijzonder. De Nederlandse Staat heeft natuurlijk geen raad van commissarissen en is ook geen reguliere aandeelhouder. Daarentegen ligt alles onder een vergrootglas door het maatschappelijk belang. Verder zeg ik liever niet zoveel over deze en ook mijn andere cliënten."
We weten dat je niets over je klanten kwijt mag. Maar je hebt dus ook Dijsselbloem geadviseerd. Vertel op, hoe is hij?
"Hahaha, het is een bijzonder intelligente man die niet alleen de materie zeer goed begrijpt, maar zich ook verdiept in de materie – tot in de details. Dat is knap, want hij heeft natuurlijk veel meer dingen aan zijn hoofd dan bijvoorbeeld alleen een beursgang van ABN Amro. Hij wil precies weten hoe alles zit. Dat is mijn ervaring met hem."
Met welke deals bent u nu bezig? Welke Nederlandse multinational wordt binnenkort verkocht?
"Dat zal je binnenkort wel zien. Of niet natuurlijk. Niet alle deals gaan door."