Je zou zeggen: als fan van Nintendo-games maak je vast een goede kans op een baan bij het bedrijf. Maar het tegendeel is waar.
Dat vertelt de legendarische bedenker van Super Mario aan The New York Times in een interview. Shigeru Miyamoto is van zins een stap terug te doen en zoekt naar de volgende lading talent om het bedrijf te komen versterken. Kandidaten zonder vooroordelen over de gamewereld komen daarbij goed van pas, denkt hij. Dus fervent gamen kan wel eens tegen je werken.
“Ik zoek altijd naar ontwerpers die geen supergepassioneerde gamefans zijn”, zegt Miyamoto. “Ik maak er een punt van dat ze veel verschillende interesses en vaardigheden hebben.”
Mensen die veel spellen spelen, zijn doorgaan minder bereid om nieuwe ideeën uit te proberen, merkte de beroemde spelmaker, die zelf nota bene niet eens games wilde ontwerpen. Hij ambieerde het kunstvak en kreeg een baan bij Nintendo nadat hij de toenmalige CEO Hiroshi Yamauchi zelfgemaakt speelgoed liet zien.
Nieuwe ideeën had en heeft Miyamoto genoeg. Voor The Legend of Zelda, het origineel uit 1986, liet hij zich inspireren door herinneringen van zijn omzwervingen op het platteland rondom de stad Kyoto. En strategiespel Pimkin uit 2001 stoelt juist op tijd die hij doorbracht in zijn eigen tuin.
Zowel Miyamoto als Nintendo zien deze onorthodoxe aanpak als de sleutel tot commercieel succes. De experimenten en onconventionele spelonderwerpen hielpen Nintendo om relevant te blijven in de voorbije drie decennia. Zelfs de laatste afleveringen van Super Mario, zoals Super Mario Odyssey en The Legend of Zelda: Breath of the Wild kregen lovende recensies omdat ze etaleren dat het bedrijf risico's wil nemen met geliefde series - juist de kroonjuwelen waarvan het bedrijf afhankelijk is.
Een ander voorbeeld is de Wii, waarmee Nintendo een stap zette naar simpele spellen met een hoge gunfactor en samenwerking. Dat betaalde zich uit, want uiteindelijk gingen er 101 miljoen Wii-consoles over de toonbank. De Wii U werd een flop, maar de nieuwe Switch is juist weer een voorzichtig succes. In de voorbije negen maanden verkocht Nintendo er al 10 miljoen exemplaren van en het bedrijf verwacht nog eens 6 miljoen stuks te verkopen voordat de eerste verjaardag voorbij komt in maart.
Lees hier het volledige interview in The New York Times.