• Je hebt er waarschijnlijk nog nooit bij stil gestaan hoe het mogelijk is dat je een Formule 1-race live op je tv kunt kijken.
  • Dit is mede te danken aan het feit dat er twee mensen in een container op het circuit zitten.
  • Business Insider Nederland mocht een blik werpen in de container en de operatie om de race op je tv te kijken. Zo werkt dat.
  • Lees ook: Nederland heeft relatief duur internet in Europa: Spanje goedkoper én betere kwaliteit

Elk weekend waarin je thuis op de bank zit te kijken naar Max Verstappen in de Formule 1, zie je dat er voor miljoenen euro’s aan materieel en auto’s naar het betreffende racecircuit is vervoerd. Maar waarschijnlijk heb je nog nooit stilgestaan bij de vraag dat beeld bij op je tv of mobiel terechtkomt. Laat staan wat voor materiaal daarvoor nodig is.

Mogelijk denk je dan aan een grote regieruimte vol tv-schermen en een serverruimte voor je waar je u tegen zegt, om alle videobeelden te verwerken. Daarnaast zie je waarschijnlijk meerdere camerawagens en een lading personeel die alle apparatuur bedient.

Hiermee zit je slechts gedeeltelijk in de goede richting. Ja, er zijn honderden camera’s die allemaal aangestuurd moeten worden en fysiek of draadloos verbonden zijn met de regiekamer op locatie. En ja, het netwerk dat hiervoor nodig is, moet (afhankelijk van het circuit) ook uitgerold worden. Maar dit alles zorgt er nog steeds niet voor dat je Max kunt zien winnen. Daarvoor is een kleine container met twee werknemers van Tata Communications essentieel.

De container van Tata Communications op het circuit van Zandvoort tijdens de GP van 2024
De container van Tata Communications op het circuit van Zandvoort tijdens de GP van 2024
Tata Communications

Niet ver weg van alle pracht en praal van het F1-circus, net achter het mobiele productiehuis waar alle beelden en data van de hele Formule 1 verzameld worden en de data uit de auto’s naar de teams gestuurd worden, staat wellicht het kloppende hart van de hele productie: een kleine container die amper ruimte biedt voor twee personen en vol staat met hightech apparatuur.

Vanuit dit kleine ding worden alle videobeelden en informatie via speciale verbindingen met onderzeese internetkabels naar het Engelse Kent verstuurd, waar de regie van de F1’s Media and Technology Centre in Biggin Hill gehuisvest is.

Zonder container geen Formule 1

Het belang van deze kleine container valt niet te overschatten. Als alles op het circuit fout gaat, is er geen verbinding vanaf racelocatie naar de buitenwereld en kun je misschien geen Formule 1 kijken. Tegelijk kunnen er ook dingen fout gaan buiten het circuit. In dat geval fungeert het containertje als een soort crisiscentrum.

Het is dan aan de twee medewerkers van Tata Communications om zo snel mogelijk een andere verbinding op te stellen. Lukt dat niet, dan is het gedaan. Of zoals de medewerker zegt “Dan zie je niet alleen thuis niets, maar dan wordt het hele gebeuren hier waarschijnlijk ook stilgelegd.”

Maar gelukkig zijn er back-ups. Mocht de verbinding met de regie in Kent wegvallen, dan kan deze ook vanaf het circuit overgenomen worden en via alternatieve verbindingen, zoals het overschakelen naar het Disaster Recovery-modus. Dat is een satellietverbinding die nog steeds via het containertje loopt, waarmee de beelden uiteindelijk toch bij je thuis kunnen komen.

“Zie je langere tijd alleen maar beeld vanuit de helikopter, dan kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat we hier hard bezig zijn met het vinden van oplossingen voor ontstane problemen”, zegt een medewerker van Tata Communications die in de container werkt. Volgens hem is deze camera het apparaat waarop teruggevallen wordt als iets aan de hand is op het circuit.

Dat betekent dat de twee containerwerkers enorme druk op de schouders hebben, al tonen ze dat van geen kant.

Vice President van Continental Europe Kim Bybjerg van Tata Communications
Vice President van Continental Europe Kim Bybjerg van Tata Communications
Tata Communications

Slechts een paar seconden vertraging

“Als ik de stream van de race aanzet op mijn mobiel met Tata-simcard, dan zul je zien dat hij beter en sneller is dan de stream die ik heb op mijn telefoon met een lokale provider", vertelt Vice President van Continental Europe Kim Bybjerg van Tata Communications aan Business Insider Nederland.

Hoewel we dat uiteindelijk niet konden bevestigen omdat Bybjerg zijn telefoon met Tata-sim niet bij zich had, toont dit wel dat Tata niet verantwoordelijk is voor wat je op de tv ziet. Dat komt doordat je als bankzittende F1-fan nog te maken hebt met een tussenpartij.

Tata Communications levert de beelden namelijk zo snel mogelijk aan het distributiecentrum, wat vervolgens de beelden naar de landelijke zenders en aanbieders stuurt. Die zijn verantwoordelijk voor de verbinding tussen de Tata Communications-stream en de tv's en mobielttjesvan klanten.

De vertraging bedraagt doorgaans hooguit een paar seconden. Dat ligt overigens niet per se aan Tata Communications. Volgens het bedrijf heeft de productie in Londen de beelden met een vertraging van zo’n 20 milliseconden binnen. Nu geldt die vertraging van 20 milliseconden voor Zandvoort naar Londen. Vanaf de andere kant van de wereld duurt het allemaal wat langer. Vanuit Australië is de data maximaal 400 milliseconden onderweg naar Londen.

De grootste vertraging komt doordat de productie van de Formule 1 een buffer van een paar seconden tussen binnenkomst van de beelden en het doorsturen inbouwt. Deze is nodig om bijvoorbeeld minder geschikte uitspraken van een gepikeerde coureur tegenover zijn team weg te kunnen ‘bliepen’, maar ook om in te kunnen grijpen bij een ernstig ongeluk.

De minimale vertraging is mogelijk omdat Tata Communications beschikt over een netwerk met een directe verbinding over 35 procent van de internetkabels die over de zeebodem lopen. Het bedrijf kan hierop tijdens evenementen zoals een Grand Prix ruimte reserveren en daarmee een bepaalde hoge kwaliteit garanderen.

Het F1 Media and Technology Centre op Silverstone in 2023.
Het F1 Media and Technology Centre op Silverstone in 2023.
Tata Communications

Onzichtbaar netwerk, maar van groot belang

Voor zo’n essentiële speler en sponsor van de Formule 1 zou je verwachten dat Tata Communications een enorme aanwezigheid heeft. Niets blijkt minder waar.

De zorgvuldig weggestopte container, mocht je die al kunnen vinden, is het enige waaraan te zien is dat Tata Communications iets met de F1 te maken heeft. En dat is ook meer dan voldoende stelt Bybjerg. “Tata Communications is geen bedrijf waar jij morgen een simkaart van kunt kopen, of een abonnement bij kunt afsluiten.” Het is dus geen bedrijf wat consumenten probeert te bereiken.

Voor Tata Communications is de sponsoring van de Formule 1 toch een mooie kans. “Voor ons is het de perfecte showcase. We kunnen alle facetten van de dienstverlening op een plaats laten zien. Het verzamelen van alle denkbare data op op het circuit, van videobeelden van alle camera’s tot alle data van de honderden sensoren op elke Formule 1-bolide. Dat laten samenkomen op een centrale plek en binnen milliseconden over de hele wereld verzenden”, zegt Bybjerg.

“Vervolgens kun je je mobiel uit je broekzak halen en zien wat dat betekent. Je kunt meekijken met de hoofdstream, maar ook bij de coureur aan boord en de live racedata bekijken. Je staat op de locatie waar de actie plaatsvindt en kunt live meekijken met de resultaten van wat we doen.”

Dus de volgende keer als jij Formule 1 op op je tv of op je mobiel zit te kijken, weet dan dat er twee mensen, ver van de pracht en praal van de sport, in een klein containertje er alles aan doen om het beeld zo snel mogelijk op jouw scherm te krijgen.

LEES OOK: Wordt het stroomverbruik van artificial intelligence echt een gigantisch probleem? ‘AI kan netcongestie oplossen, maar daarvoor is niet genoeg stroom’