Foodtrucks veroveren vanuit de Amerikaanse oostkust langzaam West-Europa.

Hippe inwoners van San Francisco doen er al blasé over: de foodtruck. Eetbestelbusjes die op straat opduiken met de meest heerlijke culinair verantwoorde versnaperingen. Dit is het patatje oorlog voorbij. Foodtrucks serveren het liefst fastfood in fusion-stijl. Denk aan Koreaans rundvlees in een Mexicaanse wrap. Maar ook hamburgers van hoge kwaliteit doen het goed.

Ook bij Nederlandse festivals

Er zijn tegenwoordig speciale foodtruck-festivals, waar de reizende chefs kun karren bij elkaar parkeren en de bezoeker verschillende creaties kan uitproberen. De trend begint langzaam de oceaan over te steken. In Nederland worden bij festivals steeds vaker pitorreske voertuigen met culinair aanbod gesignaleerd.

De foodtruck is een uitkomst voor restaurateurs in crisistijd. De opstartkosten van een mobiele eettent zijn verwaarloosbaar vergeleken met die van een restaurant(je). En de westerse mens eet steeds bewuster en wil iets verantwoords met een verhaal in zijn mond stoppen, in plaats van de zoveelste gefrituurde hap uit de groothandel.

Advocaat bakt burgers

Een advocaat uit New York besloot de toga aan de wilgen te hangen en met een foodtruck het nieuwe fastfood-evangelie te gaan uitdragen in Londen. Zan Kaufman (35) verkoopt nu zo’n 300 burgers per dag vanuit haar truck, Bleecker Street Burger. Ze gaat ook een winkel openen, schrijft Bloomberg.

Voor klasseburgers is de concurrentie stevig, zegt ze: er zijn inmiddels een tiental bedrijfjes die kwaliteitsburgers flippen. Maar Kaufman ziet nog ruimte voor uitbreiding. “Vergeleken met de hamburgers in een Londonse pub zijn die in New York echt veel beter”, zegt ze.

Ben je zelf op zoek naar catering voor een evenement? Plaats dan een opdracht op Cateringspot.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl