- De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Fisker heeft faillissement aangevraagd bij de rechter in de staat Delaware.
- De aanleiding voor de aanvraag zou liggen bij het stuklopen van gesprekken met een grote automaker over een mogelijke kapitaalinjectie.
- Fisker heeft al langere tijd problemen met de productie, administratie en leveringen.
- Lees ook: Het aanbod van elektrische auto’s stijgt, waardoor de prijzen dalen – maar toch happen consumenten niet
Fisker waarschuwde al langer dat het op de rand van de afgrond stond en op zoek was naar investeringen. Deze zijn er uiteindelijk niet op tijd gekomen, want de fabrikant van elektrische auto’s heeft maandag faillissement aangevraagd bij de rechter in de Amerikaanse staat Delaware. De aanleiding voor de aanvraag zou liggen bij het stuklopen van gesprekken met een grote automaker over een mogelijke kapitaalinjectie.
Eerder dit jaar zou Fisker ook al in gesprek geweest zijn met een groot autobedrijf, maar die gesprekken zouden in maart al zijn gestopt. Persbureau Reuters had uit betrouwbare bronnen dat het in dit geval om Nissan zou gaan.
Fisker: problemen met productie en levering elektrische auto’s
De problemen bij het bedrijf, dat werd opgericht door de Deense auto-ontwerper Henrik Fisker, lopen al vrijwel sinds de start. De fabrikant werd met productieproblemen geconfronteerd en had vervolgens moeite met het uitleveren van auto’s. Klanten moesten lang wachten en werden niet of slecht op de hoogte gehouden over leveringen.
In totaal werden er afgelopen jaar zo’n 10.000 auto’s geproduceerd, waarvan ongeveer de helft bij klanten terecht is gekomen.
In een poging om de geldstroom op gang te krijgen, werden eind maart dit jaar de al gebouwde, maar nog niet verkochte exemplaren van de Fisker Ocean, de volledig elektrische SUV van het merk, in de uitverkoop gedaan. Fisker gaf kortingen van duizenden euro's die opliepen tot 40 procent van de nieuwprijs.
Deze actie werd met enige scepsis ontvangen, mede omdat de aangeboden auto's softwareproblemen hadden. Meerdere reviewers, waaronder YouTuber Marques Brownlee, hebben hier aandacht aan besteed. De negatieve review van Brownlee wordt zelfs gezien als een belangrijk moment dat Fisker verder in de problemen bracht.
Auto's geleverd zonder op betaling facturen te letten
Hoewel de daadwerkelijke impact van Brownlee's negatieve review niet meetbaar is, is wel duidelijk geworden dat het een administratieve bende was binnen de muren van de autofabrikant. Fisker kon de jaarcijfers over 2023 niet op tijd aanleveren, simpelweg omdat het de financiële administratie niet op orde had, meldde techwebsite Techcrunch op basis van anonieme bronnen binnen de autofabrikant.
Er zouden meerdere facturen niet zijn verstuurd of zijn zoekgeraakt, waardoor de inkomsten onduidelijk waren. In enkele gevallen zouden klanten hun auto hebben opgehaald zonder er überhaupt ooit iets voor te hebben betaald.
Ook accountant PwC, die de taak had om de jaarcijfers op te stellen, liep tegen problemen met de administratie van Fisker aan. Bij het opvragen van de cijfers konden deze niet of slechts gedeeltelijk aangeleverd worden.
Het is niet de eerste keer dat Henrik Fisker een automerk probeerde op te bouwen. In 2007 startte hij met Fisker Automotive en bracht hij de Fisker Karma op de markt. Deze auto was destijds speciaal, omdat hij een benzinemotor had die dienst deed als aggregaat om het relatief kleine accupakket van lading te kunnen voorzien.
Helaas verliep ook de productie van de Karma niet vlekkeloos. De verliezen stapelden zich op en het bedrijf werd in 2013 failliet verklaard. In 2014 werd de boedel van Fisker Automotive aan het Chinese Wanxiang verkocht. Dat doopte het bedrijf om tot Karma Automotive, een fabrikant die vandaag de dag nog steeds bestaat.