- Online platforms en zoekmachines moeten vanaf 25 augustus voldoen aan de Europese Digital Services Act.
- De wet is bedoeld om het internet veiliger te maken. Maar wat houdt die wet precies in?
- Jurist Esmee Fonville geeft in een artikel op techsite AG Connect inzage in de vereisten.
- Lees ook: Brussel beticht Google van misbruik van dominantie op de advertentiemarkt – een miljardenboete dreigt
Het is zover, de Europese Digital Services Act (DSA) is vanaf vrijdag officieel van kracht, maar geldt vooralsnog alleen voor de 19 reuzeplatformen.
Dat betekent dat grote jongens als Facebook, Google en X/Twitter hieraan moeten voldoen als ze in Europa actief willen zijn. Zij hebben allen meer dan 45 miljoen actieve gebruikers per maand.
De DSA gaat vanaf volgend jaar ook gelden voor de kleinere partijen. Dat wil zeggen dat vanaf dan ook landelijke spelers als internetserviceproviders en recensiewebsites illegale inhoud en desinformatie gericht moeten aanpakken. Ook moeten ze hun aanbevelingssystemen aanpassen en transparant zijn over online reclame op hun platforms.
Het doel achter de wet is het creëren van een veilige online omgeving in Europa, met eerlijke concurrentie. Maar hoe wordt dat precies behaald en waar moeten partijen precies aan voldoen? In een artikel op de website van technologieplatform AG Connect geeft jurist Esmee Fonville van Turing Advocaten inzage in het scala aan vereisten.
Digital Services Act: hier moeten platforms aan voldoen
In de wet staat onder meer dat tussenhandelsdiensten in hun algemene voorwaarden verplicht moeten informeren over hun procedures rondom moderatie van online content. Online platforms moeten het hun afnemers bovendien direct duidelijk maken welke inhoud op het platform reclame is en van wie die inhoud komt.
Daarnaast moeten online platforms in hun algemene voorwaarden helder maken op basis van welke variabelen zij aanbevelingen doen. Grotere platforms moeten ook de identiteit van handelaren op het platform controleren.
Online platforms (met uitzondering van micro- of kleine ondernemingen) zijn verplicht om de identiteit te controleren en te verifiëren van de handelaren die via het platform diensten of producten aanbieden aan consumenten.
Voor bedrijven die zich niet aan de regelgeving houden, dreigt een pakket aan maatregelen. In het ergste geval moet de dienst op zwart voor afnemers.