Na maanden van onrust binnen het bedrijf viel begin 2023 het doek voor het Helmondse bouwer van zonneauto’s Lightyear. Een gebrek aan investeringen deed de startup de das om en Lightyear zag zich genoodzaakt de productie stop te zetten van de enige auto die het tot dusver had ontwikkeld.

Het resultaat was slechts één volledig afgebouwde Lightyear One – en die auto wordt nu geveild.

De Lightyear One is een volledig elektrische auto, die toegespitst is op efficiëntie. Het zou de zuinigste elektrische auto ooit moeten worden. Met behulp van de zonnepanelen op het dak zou de auto – in beperkte omstandigheden – helemaal zonder laadpaal moeten kunnen.

Dankzij deze zonnepanelen, zou deze elektrische auto 1.000 kilometer op een volle lading moeten kunnen afleggen. Zonder zonnestroom blijft dit beperkt tot een actieradius van 625 kilometer (WLTP), wat evengoed nog indrukwekkend is aangezien het accupakket slechts 60 kWh meet.

Hoewel het idee dus goed was, bleek vooral de prijs een struikelpunt voor een mogelijk succes. De zonneauto moest, na een prijsverhoging van een ton, uiteindelijk 250.000 euro opbrengen.

De enige Lightyear die de weg op mag

Of het unieke exemplaar dat nu bij Troostwijk Auctions wordt aangeboden ook voor een dergelijk bedrag van eigenaar zal wisselen, is lastig te voorspellen. Het gaat hier volgens de veilingsite om de enige Lightyear One met een zogenoemde typegoedkeuring, die ook nog eens volledig is afgebouwd. Je zou hiermee dus de weg op mogen, wat de waarde waarschijnlijk verhoogt.

Het openingsbod op de veilingsite is 10.000 euro en de veiling loopt tot en met 30 september. Ook zal de auto te zien zijn op het evenement Wheels Mariënwaerdt Concours d'Elegance in Beesd in het weekend van 14 en 15 september.

Vorig jaar werden er ook al zes Lightyear One's via de veilingsite verkocht. Destijds ging het om prototypes in verschillende stadia van afbouw, die niet de weg op mochten. Er was er slechts één die kon rijden, waarbij de snelheid beperkt bleef tot 20 kilometer per uur. Deze auto bracht uiteindelijk 24.000 euro op, meldde De Volkskrant. Andere One's kwamen daar niet bij in de buurt. Op de goedkoopste versie werd niet meer dan 1.100 euro geboden.

Lightyear maakte na het faillissement een doorstart en richtte zich daarbij op de ontwikkeling van zonnepanelen. Het gebrek van enthousiasme bij investeerders voor zonneauto's, gaf het bedrijf hierbij als hoofdreden op.

LEES OOK: Zonneautomaker Lightyear krijgt nieuwe topvrouw: Lex Hoefsloot treedt terug