- De elektrische en deels zelfstandig rijdende SUV Byton M-Byte vliegt uit en komt in 2021 ook in Nederland op de markt.
- Auto-importeur Louwman Group zal hier de levering en service voor zijn rekening nemen.
- De elektrische autobouwer Byton is opgericht door twee voormalig BMW-medewerkers. Het bedrijf telt 1.500 werknemers op drie locaties: in Duitsland, de Verenigde Staten en China.
- Het gros van de in Byton geïnvesteerde dollars komt van bedrijven die dicht tegen de Chinese overheid aanschurken.
Altijd al een ruime, elektrische en deels zelfstandig rijdende SUV willen hebben met een heel groot scherm als dashboard? Vanaf midden 2021 is het mogelijk, want dan komt de Byton M-Byte ook hier op de markt.
Inderdaad, de elektrische autobouwer Byton komt naar Nederland. Overigens net als dat de startup neerstrijkt in Zweden, Zwitserland, Duitsland, Noorwegen en Frankrijk. Byton, mede opgericht door de oud-BMW-medewerkers Carsten Breitfeld en Daniel Kirchert, gaat bij ons in zee met auto-importeur Louwman Group die zich zal ontfermen over de levering en service.
M-Byte, 3 smaken, 45.000 euro
Het is nog onduidelijk hoe diep je in de buidel moet tasten om de M-Byte te mogen rijden, maar veel minder dan 45.000 euro zal het niet zijn. De SUV heeft niet alleen een 48-inch scherm als dashboard, maar kan geleverd worden met drie verschillende aandrijfvarianten:
- de 200 kW/272 pk RWD versie met een 72 kWh accu en een bereik van 360 kilometer
- de 300 kW/408 pk 4WD High Performance versie met een accu van 95 kWh en een bereik van 435 kilometer
- de 300 kW/408 pk RWD High Performance. Deze heeft ook een accu van 95 kWh, maar een bereik van 460 kilometer
De auto is uiteraard tot op zekere hoogte te personaliseren. In het persbericht rept Louwman van digitale integratie die ‘een nieuwe dimensie in automobiliteit’ gaat geven. Connectiviteit speelt dan ook een belangrijke rol.
Internationaal of toch vooral Chinees?
Medeoprichters Breitfeld als Kirchert komen bij BMW vandaan en hebben hun sporen in de auto-industrie ruimschoots verdiend.
Byton telt om en nabij de 1.500 werknemers in een drietal landen: het designcentrum in München, het technologisch ontwikkelingscentrum in Silicon Valley en de productie- en ontwikkelingsfaciliteiten in het Chinese Nanjing waar een 1,7 miljard kostende fabriek 300.000 auto's van de band gaat laten rollen.
Ondanks de schijnbaar zo internationale insteek van de startup draagt het bedrijf volgens Sprout echter de onmiskenbare signatuur van de Chinese overheid.
Bytons moederbedrijf Future Mobility Corporation is opgericht door Tencent (de geestesvader of -moeder van WeChat) en Apple-producent Foxxcon. Het leeuwendeel van de 700 miljoen in Byton geïnvesteerde dollars is zelfs afkomstig van ondernemingen die dicht tegen de Chinese overheid aanschurken.
An sich hoeft dat natuurlijk niet problematisch te zijn, maar wie veel hecht aan zijn privacy zou er vraagtekens bij kunnen zetten: Byton zet via het zogeheten 'Byton Life'-platform sterk in op het delen van data van de gebruiker met de fabrikant. En dan blijft het onduidelijk welke gegevens met wie gedeeld worden.
Lees meer over elektrische auto's:
- Citroën komt met schattige elektrische stadsauto voor €7.000 – een brommerrijbewijs is genoeg
- De elektrische Kia Niro blijkt een verkoophit – Kia is best verkochte automerk in februari en verslaat Tesla
- Deze Franse startup heeft een oplossing voor de meest hardnekkige uitdaging van elektrische auto’s: een accu-aanhanger