- BMW heeft sinds kort een volledig elektrische brommer in het gamma: de BMW CE 02 AM.
- De eParkourer, zoals BMW hem noemt, heeft een topsnelheid van 45 kilometer per uur, maar ziet eruit als een kleine motor.
- Naast goede rij-eigenschappen heeft de mini-motor ook wat eigenaardigheden, vond Business Insider Nederland uit tijdens het testen.
- Lees ook: Slechte weersomstandigheden: hier moet je op letten met een elektrische auto, een hybride of een brandstofauto
Een elektrische brommer van BMW die lijkt op een fatbike. Klinkt als een recept waarmee je al op vroege leeftijd aan je reputatie als ‘BMW-rijder’ kunt werken. Je weet wel, die lui die overal bumperkleven, de knipperlichten niet kunnen vinden en denken dat ze de koning van de weg zijn.
We moeten ook enigszins concluderen dat dit het geval is. Of eigenlijk dat bepaalde mensen denken dat dit het geval is. Tijdens onze meerdere testritten met de BMW CE 02 AM hoorden we hier en daar: “Hé, een fatbike van BMW”, vooral uit jeugdige monden.
Maar de ‘eParkourer’, zoals BMW de elektrische brommer zelf noemt, spreekt volwassenen mogelijk nog meer aan. Zij zien er potentie in voor stedelijk of woon-werkverkeer en vroegen ons naar hoe zo’n elektrische tweewieler precies werkt en rijdt.
Over dat tweede deel kunnen we heel duidelijk zijn: goed. Ondanks de beperkte snelheid van 50 kilometer per uur op de teller (45 km/u officieel), laat de eParkourer zich voortreffelijk sturen. Dat komt mede door zijn laagliggende zwaartepunt, dankzij de elektrische aandrijving.
Ook het elektrische piekvermogen van 5,45 pk (4 kW) dat je direct tot je beschikking hebt, draagt bij aan het rijplezier. Op de openbare weg kan de CE 02 AM prima meekomen met de andere weggebruikers. Dat schept niet alleen rust, maar ook vertrouwen.
Nadelen van elektrisch rijden: gewicht en opladen
Tegelijk zorgt die elektrische aandrijving voor de nodige nadelen. Zo weegt de elektrische tweewieler 119 kilogram. Dat maakt het manoeuvreren in krappe plaatsen lastig. Even aan de voor- of achterkant optillen en daarmee het wiel verplaatsen, zit er echt niet in. Heb je geen makkelijke toegang tot een schuur of garage, dan wordt het een hoop steekwerk om hem netjes op z'n plek te krijgen.
Daarnaast is het opladen, wat we toch vaker moesten doen dan verwacht, niet heel snel. Het opladen van het 1,96 kWh metende accupakket gaat via een speciale lader die je simpelweg in het stopcontact plugt. Snel gaat het niet, want je moet al gauw rekenen op tussen de twee en drie uur. BMW geeft aan dat het 90 minuten duurt om het pakket van 20 naar 80 procent te laden. We moeten toegeven dat het tussen deze percentages redelijk snel gaat, maar het euvel is dat je met een toch al kleine actieradius (hierover straks meer) regelmatig buiten die optimale percentages wilt of moet laden en dat dus langzamer gaat.
Daarnaast werd het ons stellig afgeraden om het accupakket uit de CE 02 AM te halen en deze binnen op te laden. Volgens de dealer zou de tweewieler daarbij tegen onverklaarbare softwareproblemen aanlopen die zelfs hij lastig weg weet te krijgen.
Met deze waarschuwing op zak, kozen we dus voor laden via de laadpoort aan de zijkant van de CE 02. Daarbij liepen we tegen het probleem aan dat de lader een wel erg korte kabel heeft en niet waterdicht is. Even voor de deur of in de achtertuin aan de lader kan wel, maar dan is het toch opletten dat het niet gaat regenen. We kregen de tip om er een plastic bak overheen te plaatsen. Laden kan dan namelijk wel in de regen. Volgens de verkoper had BMW vooralsnog geen plannen om de lader aan te passen, of optioneel een langere kabel te leveren.
Aan de lader na bijna elke rit door kleine actieradius
Nu is het laden op zich geen groot probleem als je korte afstanden rijdt, waar de eParkourer duidelijk voor bedoeld is. Op het LCD-schermpje van de brommer werden we bij ontvangst verrast met een maximale actieradius van 30 kilometer. Niet erg veel. Dat hebben we tijdens onze testperiode weten op te rekken naar zo rond de 40 kilometer. Hoe je rijdt, maakt dus een groot verschil in hoe ver je komt.
Maar toch bracht de minimale actieradius wat onzekerheid met zich mee. Een ritje van 10 kilometer naar werk en weer terug levert genoeg actieradius-stress op, waardoor je hem hierna toch weer aan de lader hangt. We merkten al snel dat we dit na vrijwel elke rit deden. En als je hem dan netjes afkoppelt als hij op 100 procent staat, 'lekt' hij in onze ervaring zo’n 2 tot 5 procent stroom per dag dat hij stilstaat.
Wat willen we hiermee zeggen? Als je de CE 02 AM overweegt, kies dan vooral voor de 'long range'-optie. Dit kost 1.000 euro extra, maar daarmee verdubbel je de actieradius (BMW plaatst letterlijk een tweede accupakket van 1.96 kWh in de opbergruimte onder het zadel), waarmee je vooral de laadstress wegneemt. Als alternatief kun je ook een speciale tas voor de lader als optie aanvinken. Dan kan de lader (met verlengsnoer) ook mee naar je bestemming, zodat je daar ook kunt laden.
Nu heeft de CE 02 AM de mogelijkheid om tijdens het rijden energie terug te winnen en in de accu te stoppen. Hij heeft namelijk drie rijmodi waarmee je vooral het gasrespons en de regeneratie bij het afremmen afstelt. Als je dat niet gewend bent, zal je opvallen dat hij vooral bij lagere snelheden vrij hard kan afremmen om zoveel mogelijk energie terug te winnen.
We stelden de eParkourer dan ook al redelijk snel in om het regenereren niet te doen. De energiewinst is vrijwel onmerkbaar, maar de invloed op het rijgedrag is des te groter.
Een loszittend zadel, dat mogelijk te klein is
Bij het zadel heeft BMW een aparte keuze gemaakt: hij zit volledig los. Je moet hem in zijn geheel van de CE 02 halen en ergens tegen een muurtje of op de grond leggen. Een scharniertje had wat ons betreft geen kwaad gekund. Het zadel valt bij plaatsing wel in het slot, dat alleen via een knopje op het stuur ontgrendelt als de draadloze sleutel van de elektrische tweewieler in de buurt is.
En dan is er nog iets met het zadel. Het zou zijn gemaakt voor twee personen. Maar als dat twee volwassenen zijn, is er toch echt wat te weinig ruimte om comfortabel rond te snorren.
Toch denkt BMW dat je vaak iemand mee zult nemen, want de stepjes voor de persoon die achter je komt te zitten zijn niet permanent in te klappen, deze veren altijd weer terug naar de uitgeklapte positie. Dat geldt overigens ook voor de stepjes van de bestuurder.
Wat niet automatisch uitklapt, is de standaard. Dat is natuurlijk logisch. Inklappen doet hij ook niet automatisch. Daar kom je snel achter aangezien een uitgeklapte standaard als een startonderbreker werkt. Mocht je met een uitgeklapte standaard de CE 02 AM willen starten, dan zegt de elektrische brommer via het schermpje dat je eerst netjes het stuk metaal moet inklappen. Wel zo veilig.
BMW heeft aan nog meer details gedacht. Op het stuur zit een SP Connect-systeem gemonteerd. Heb je een bijpassend hoesje voor je mobiele telefoon, dan kun je deze makkelijk en veilig op je stuur klikken. Je kunt je telefoon via een verborgen USB-C-connector onder het stuur ook opladen.
Geen brommer, maar een motor van minstens €7.000
Eigenlijk merk je aan alles dat de BMW CE 02 AM eigenlijk helemaal niet bedoeld is voor kortere afstanden op 45 kilometer per uur. Hij is echt gebouwd als de niet-AM-versie waarmee je 80 kilometer per uur kunt. De geknepen versie is zwaar en heeft onderdelen, zoals een voorvork met stevige vering, die complete 'overkill' zijn voor een brommer die alleen op fietspaden en binnen de bebouwde kom rijdt.
Dat maakt de elektrische tweewieler overigens niet minder leuk, maar verklaart wel de relatief hoge prijs. Natuurlijk hebben we het hier over een brommer, sorry, eParkourer van BMW, waar natuurlijk een premium prijs bij hoort. Maar zelfs dan is 7.251 euro aan de hoge kant voor een elektrische brommer met een actieradius die met moeite 40 kilometer omvat. Voor de helft van de prijs heb je een e-scooter die eenvoudig twee keer zo ver komt.
Neem je de long range-optie en de uitrusting die wij hadden (het 'highline'-pakket en de tas), dan kom je op een prijs van 9.230 euro. Het verschil tussen de begrensde en onbegrensde variant van de CE 02 is dan nog maar, schrik niet, 114 euro. En ja, daarbij gaan we uit van exact dezelfde uitrusting.
Als we het over meer dan 9.000 euro hebben, kun je ineens ook naar elektrische stadsautootjes van bijvoorbeeld Opel (Rocks E) en Fiat (Topolino) kijken als elektrisch stadsvervoer. Die hebben nagenoeg dezelfde actieradius (75 km) en topsnelheid (45 km/u), maar dan zit je wel droog.
Maar goed, dan heb je geen BMW met een opvallend design en waarschijnlijk een stuk minder plezier onderweg. Lastige keuze…