Ferrari zou zich opmaken om volgend jaar het allereerste volledig elektrische model van het merk te introduceren. Hoewel we nog niets van de auto gezien hebben, zou hij minimaal 500.000 euro moeten gaan kosten, meldt persbureau Reuters op basis van een anonieme bron.

Hoewel de prijs niet heel opmerkelijk is voor een auto van het prestigieuze Italiaanse merk, is hij wel bovengemiddeld. Reuters berekende dat de gemiddelde prijs van alle Ferrari’s die vorig jaar verkocht werden, rond de 350.000 euro hing. Dat is inclusief optionele extra’s.

Maar er staan er ook Ferrari’s op de verkooplijst die dichterbij en over de half miljoen euro kruipen. De geëlektrificeerde Ferrari SF90 Spider kost bijvoorbeeld op een haar na vijf ton.

De varianten van de met 12 cilinders uitgeruste Ferrari 612 liggen zelfs ruim boven de 800.000 euro. En dan hebben we het hierbij over de ‘kale’ varianten. Het aanvinken van opties kost bij de Italianen al snel tienduizenden euro’s extra.

Toenemende inzet op elektrificatie bij Ferrari

Hoewel Ferrari natuurlijk bekend staat om de grote benzinemotoren die geluiden maken waar de autoliefhebbers kippenvel van krijgen, ziet het merk zeker een elektrische toekomst.

Zo zijn er al meerdere geëlektrificeerde hybride modellen op de markt en wordt er gewerkt aan een nieuwe e-fabriek. Het idee is dat hier niet alleen auto's met benzinemotor, maar ook hybride-modellen en vanaf eind volgend jaar dus ook de volledig elektrische Ferrari geproduceerd gaan worden.

Ook doet Ferrari onderzoek naar elektrische aandrijflijnen. Hiervoor opende het in april een E-Cells Lab. Hier hebben onderzoekers vooral de focus op dingen als het ontwikkelen en analyseren van solid state-batterijen, snelladen en de veiligheid van accupakketten. De bevindingen uit het lab worden gedeeld met de Nederlandse chipfabrikant NXP Semiconductors, waar Ferrari mee samenwerkt.

Dat de sportwagenfabrikant elektrificatie serieus neemt is dus wel duidelijk. Het automerk zou volgens de anonieme bron van Reuters ook al aan het werk zijn geslagen aan een tweede volledig elektrische vierwieler. Hoeveel die moet gaan kosten is nog niet duidelijk.

LEES OOK: We reden met de BYD Seal om te zien of hij de concurrentie met Tesla aankan