In Los Angeles ging dit weekend een “Dumb Starbucks” open. Satire, zeggen de eigenaars. Waanzinnige overtreding van copyright, zeggen advocaten.

Het lijkt een gewoon Starbucks-filiaal. Het logo klopt, de inrichting klopt, de keus aan koffiesoorten is vertrouwd.

Maar in de Dumb Starbucks,  die dit weekeinde openging in een chique wijk van Los Angeles, overal staat het woord “dom” voor. Zo kun je er “Dumb Vanilla Blonde Roast”, “Dumb Chai Latte” en “Dumb Caramel Macchiato krijgen. Er stond al snel een rij voor het “filiaal” – dat alles gratis was ter gelegenheid van de opening had daar misschien ook iets mee te maken.

Het officiële Starbucks liet via een woordvoerder weten dat het bedrijf “zich bewust is” van de winkel. “De winkel is geen Starbucks-filiaal”, aldus de verklaring. Starbucks heeft meer dan 20.000 vestigingen in 63 landen.

Is dit een grap? Of kunst? Of een slimme manier om het copyright op Starbucks te omzeilen? Het personeel van Dumb Starbucks wist er niet zo veel over, maar had wel een verklarend foldertje paraat. Daar stond op dat Dumb Starbucks een normaal bedrijf is. “We gebruiken gewoon hun naam en logo om marketingredenen. Omdat we het woord “dom” toevoegen, bespotten we feitelijk Starbucks, waardoor we van hun handelsmerk gebruik mogen maken, volgens een wet op ‘fair use’.”

Om juridische redenen moet Dumb Starbucks volgens de eigenaren dus worden beschouwd als satirische kunst.

Maar die vlieger zou wel eens niet op kunnen gaan. Starbucks laat weten zich te beraden op juridische stappen. Vorig jaar stuurde het koffie-imperium nog een deurwaarder op het dak van een dorpscafeetje in Amerika. De reden: het café serveerde bier met de naam Frappicino, en dat leek te veel op de Frappucino-koffie van Starbucks.

Een advocaat in Los Angeles zei tegen de Los Angeles Times dat Dumb Starbucks "een copyright-overtreding op steroïden" is. Volgens hem zou de statire-bepaling in de Amerikaanse wet in dit geval geen bescherming bieden aan de "neppe" Starbucks.

Update: De Canadese komiek Nathan Fielder blijkt achter de nep-StarBucks te zitten. Naar verluidt opende hij de koffiezaak voor een aflevering van zijn programma Nathan for you, dat te zien is op de zender Comedy Central. De show staat bekend om de grappen die het uithaalt met kleine bedrijven. Bekijk hieronder de toelichting van Fielder. Daarin zegt hij dat het niet om een grap gaat, maar dat hij serieus van plan is om het bedrijf uit te bouwen tot een succes.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl