De creditcard is ten dode opgeschreven, zegt één van de machtigste bankiers op aarde: Michel Corbat, de CEO van Citigroup.
Zijn bank gaat afscheid nemen van de creditcard, maar hij weet nog niet wanneer en hoe. Wat Corbat wél weet: de toekomst van betalingen is digitaal.
Corbat lijkt met zijn uitspraken voor te sorteren op gemor van kritische aandeelhouders, die hun dividend het afgelopen jaar miniem zagen toenemen.
De creditcardtak is een stiefkindje binnen de Citigroup: een verlies van 1,2 miljard dollar alleen al in de VS, zo meldde persbureau Bloomberg eerder deze maand.
Na de financiële crisis nam Citi in 2009 het besluit om haar creditcardpoot af te stoten. Echter, zes jaar later werd de divisie weer opgebouwd omdat er met creditcards winst gemaakt kon worden. Dit jaar neemt de winstgevendheid af en stijgt de schuldenlast fors met 35 procent. Zie daarvoor de onderstaande twee grafieken.
De marge die Citi maakt op zijn creditcards neemt af.
Ook het verlies van de creditcardtak neemt toe.
Net zoals vele andere (investerings)banken zet Citigroup ook in op fintech. Onder meer door samenwerkingen met Alipay, Amazon en WeChat aan te gaan en nieuwe digitale diensten te testen.
Maar ook Corbat tast nog in het duister wat de heilige digitale graal wordt in de bankenwereld. Een mogelijke kweekvijver is China, waar Citigroup voeten aan de grond probeert te krijgen.
"Een groot deel van onze klanten in China zijn de zogenaamde Fortune 500-bedrijven, naast enkele grote Chinese firma's die we bedienen", zegt Corbat. "Daarnaast is de opkomende klasse aan nieuwe rijken in China een dankbare klantengroep voor vermogensadvies en creditcards."