Europese internetgebruikers moeten met een nieuw privacywetsvoorstel ook toegang krijgen tot websites als ze cookies niet accepteren, maar die aanscherping kan online uitgevers een derde van hun inkomsten kosten.
De ePrivacy-verorderning, zoals de EU-wet heet, bepaalt dat cookies accepteren niet verplicht moet zijn, zoals dat nu wel vaak praktisch het geval is.
Als websites minder gegevens over hun bezoekers mogen verzamelen om in te zetten voor gerichte advertentieverkoop, levert dat minder ‘waardevolle’ bezoekers op.
Tot die conclusie komt de Nederlandse branchevereniging van bedrijven in de data-driven marketing, DDMA, nadat het in opdracht van de Duitse overheid een onderzoek deed naar de te verwachten uitwerking van de ePrivacy-verordening. DDMA vermoedt dat de prognoses ook gelden voor de Nederlandse markt en roept op om ook in ons land een dergelijke studie uit te voeren.
Naar verwachting gaat de wet eind dit jaar of begin volgend jaar in.
De cookiemuur of -melding zou verdwijnen met de nieuwe wet. Toestemming geven om met behulp van cookies online gevolgd te worden, is nu vaak de enige manier om veel sites te bezoeken. De EU is van mening dat dat anders moet: ook als een consument niet gevolgd wil worden, moet je toegang kunnen houden tot informatie.
Economische gevolgen in kaart brengen
Cookies maken doelgerichte advertenties mogelijk. Stel je dat je winkelt bij bol.com en vervolgens een nieuwswebsite bezoekt. Naast de nieuwsartikelen krijg je op basis van de cookies advertenties te zien die relevant zijn voor jou.
Deze technieken maken jou als bezoekers veel interessanter voor adverteerders die dus bereid zijn meer te betalen aan de uitgevers. Volgens DDMA moeten de websites hun bezoekers nu gaan overtuigen om cookies te accepteren en geen adblockers te gebruiken.
Mediabedrijven die hun inkomsten voornamelijk uit digitale advertenties halen, lopen hierbij risico. Directeur Diana Janssen roept daarom op tot meer onderzoek.
"Het is belangrijk dat er ook in Nederland gedegen onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van de nieuwe ePrivacy Verordening, zeker waar het de toekomst van onze kwaliteitsjournalistiek betreft", aldus Janssen. "Het kan niet zo zijn dat een veelomvattende wet als deze wordt ingevoerd zonder dat dergelijke economische gevolgen in kaart zijn gebracht."