De klassieke klassenstrijd lijkt in Silicon Valley zijn intrede te doen.
Chauffeurs van de Facebook-bussen hebben woensdag besloten zich aan te sluiten bij een vakbond, schrijft The Wall Street Journal. En voor Amerika, waar vakbonden vaak met wantrouwen worden bekeken, is dat nogal schokkend nieuws.
Eigen shuttlebussen
Wacht even, zit Facebook nu ook al in het openbaar vervoer? Dat niet zozeer: net als andere grote techbedrijven houdt het bedrijf er eigen shuttlebussen op na. Die pikken medewerkers op uit de gewildere wijken van San Francisco en andere plaatsen vervoeren ze naar het hoofdkwartier in Menlo Park (kaartje). Zo hoeven die medewerkers zich niet bloot te stellen aan files en het suboptimale openbaar vervoer in de regio.
Maar de chauffeurs willen nu beter loon. En een gunstiger werkrooster. Ze moeten nu drie uur ’s ochtends werken en drie uur ’s avonds, met een gat van zes uur ertussen.
‘Tech kan wel wat missen’
“De techindustrie kan wel wat missen voor de mensen die meehelpen aan hun succes”, zei een woordvoerster van vakfederatie The Teamsters strijdbaar. Daar zit wat in. Volgens The Teamsters verdienen Facebook-chauffeurs 40.000 dollar (32.000 euro) per jaar. En dat is wel even wat minder dan de 126.000 dollar (100.00 euro) die de gemiddelde software-engineer in Silicon Valley verdient.
In Silicon Valley is vakbondsactivisme een zeldzaamheid. In Californië begint de onderklasse steeds meer te morren dat de enorme winsten in de techsector niet eerlijk worden verdeeld. Zo woedt er een discussie of techbedrijven de huizenmarkt in San Francisco ontwrichten. Juist de shuttlebussen van techbedrijven zijn het doelwit geweest van protestacties tegen stijgende huizenprijzen.
Lees ook
3 bedreigingen voor Silicon Valley: water, files en de superrijken
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl