De Britse premier Boris Johnson staat er goed voor in de peilingen. Als hij de verkiezingen van 12 december wint en het vertrek uit de Europese Unie kan doordrukken in het Britse parlement, komt er een relatief harde Brexit.
Het risico hierbij is dat onder meer de Britse auto-industrie een enorme klap krijgt.
De Britse autoproductie zal een flinke dreun krijgen als gevolg van de Brexit. Als de Britse uittreding uit de Europese Unie betekent dat er handelstarieven worden ingesteld, zal de autoproductie tegen 2024 in het zwartste scenario met meer dan een de helft zijn gedaald. Daarvoor waarschuwde de Britse handelsorganisatie voor autoproducenten en -handelaren SMMT.
Autofabrikanten streven naar de voortzetting van de huidige regels. De autosector is de op een na grootste exporteur van het Verenigd Koninkrijk.
De branchevereniging van Britse autofabrikanten verwacht vooral zware klappen als de autosector met de EU gaat handelen volgens de regels van Wereldhandelsorganisatie WTO. In dit scenario kan de Britse autoproductie met 1,5 miljoen stuks per jaar dalen, van 2,5 miljoen naar 1 miljoen.
Britse auto-industrie onder druk door Brexit
Automakers als Honda en Ford kondigden eerder al Britse fabriekssluitingen aan. Zij gaven de Brexit niet op als reden. Peugeot liet wel weten dat het openhouden van een Vauxhall-fabriek afhangt van de voorwaarden van de Brexitdeal.
Veel zal afhangen van de onderhandelingen over een nieuw handelsakkoord tussen het VK en de Europese Unie. In de huidige opzet van de vertrekovereenkomst die Johnson in oktober sloot met de EU stapt het Britse eiland (Groot-Brittannië) uit de douane-unie en de interne markt van de EU. Noord-Ierland blijft daar nauw mee verbonden.
Het vertrek van Engeland, Wales en Schotland uit de douane-unie betekent dat de Britten zelf kunnen beslissen over de import- en exporttarieven bij de grenzen van het VK. Maar het betekent ook dat er tariefgrenzen en andere handelsbelemmeringen komen met de EU die er nu niet zijn. Dat laatste vormt een groot risico voor de Britse maakindustrie die sterk verweven is met de Europese markt.