Snap Inc., voorheen bekend als Snapchat, werkt aan een beursgang in maart en dat gaat het bedrijf volgens The Wall Street Journal zo’n 25 miljard dollar opleveren.
Onlangs heeft het bedrijf nog 1,81 miljard dollar opgehaald bij particuliere investeerders wat de waarde van de vijf jaar oude onderneming tussen de 18 en 22 miljard dollar zou brengen.
Snapchat wilde tegenover Business Insider niet ingaan op de plannen voor een beursgang. “We gaan niet in op geruchten of speculaties over welk financieel plan dan ook”, aldus een woordvoerder. Volgens eerdere berichten zou het bedrijf eind dit jaar of begin 2017 naar de beurs willen.
Snap heeft investeerders laten weten dat het een omzet van tussen de 250 en 350 miljoen te halen uit advertenties, schrijft The Wall Street Journal. Volgens een onlangs verschenen rapport van eMarketer zal het bedrijf in 2017 een omzet van bijna 1 miljard dollar boeken— dat betekent dat een beursgang van 25 miljard dollar 25 keer de jaaromzet zou zijn.
Een beursgang van 25 miljard zou de grootste in de techsector zijn sinds Alibaba in 2014 voor 168 miljard dollar naar de beurs ging en komt op een moment dat er lange tijd pessimisme heeft geheerst op de techmarkt.
Het zou een enorme stunt zijn voor de 26-jarige Evan Spiegel, die als student aan Stanford Snapchat oprichtte en in 2013 nog trots een bod van 3 miljard dollar van Facebook afwees.
Spiegel is altijd duidelijk geweest over het plan van zijn bedrijf om naar de beurs te gaan. "We hebben een beursgang nodig", zei hij op het podium tijdens de Code-conferentie in mei vorig jaar. "We hebben een plan hoe dat te doen."
In de laatste twee jaar heeft zijn vluchtige berichten-app de inspanningen om adverteerders te trekken opgevoerd, gesponsorde geofilters toegevoegd, hebben de 'lenzen' voor selfies het levenslicht gezien en zijn video-advertenties toegevoegd tussen verhalen van gebruikers in.
Onlangs heeft Snapchat de officiële naam veranderd in Snap Inc. en zijn slimme zonnebril 'Spectacles' onthuld. Spiegel gaat er voorlopig niet vanuit dat de smartglasses een belangrijke inkomstenbron voor het bedrijf worden. Snap vertelde kortgeleden aan The Journal dat de brillen "beperkt verspreid" worden als ze in de verkoop gaan.