De Beren: vooral in Zuid-Holland is de restaurantketen een gevestigde naam. De keten telt zestig vestigingen en draaide het afgelopen jaar een omzet van meer dan 60 miljoen euro.
Toch ging het niet zo lang geleden helemaal niet zo goed met de restaurants, vertelt mede-eigenaar Ad Schaap aan het Financieele Dagblad.
De restaurantketen begon in 1984 aan de Rotterdamse Noordsingel. Er werden al snel meerdere vestigingen opgericht en De Beren werd een keten waar jongeren prima voor de film terecht kunnen om uit eten te gaan, of waar gezinnen een avondje uit kunnen voor de beroemde spareribs, hamburgers en kipsaté.
In Nederland is dat een concept dat we nog niet echt kennen. In de Verenigde Staten zijn er restaurantketens als de Cheesecake Factory en Five Guys, die door het hele land zitten en waarvan je weet dat je er voor niet al te veel geld lekker kunt eten. Maar hier zijn die ketens er nog nauwelijks – veel verder dan de grillrestaurants Gaucho’s en Loetje kom je hier niet.
Dat zag Schaap ook toen hij zich in 1999 inkocht in De Beren. De keten had toen nog maar vijf eetcafés, zegt hij tegen het FD. “Toen waren er nog nauwelijks restaurantketens in Nederland. We keken op tegen Gauchos, […] maar we zijn nu vier of vijf keer zo groot.”
Verschillende namen
Die groei is te danken aan een duidelijke strategie van Schaap. Tot 2016 hadden alle restaurants van de keten namelijk een andere naam. Het ene restaurant heette Barend Beer, het andere Betty Beer of Bommel Beer - als het maar met een B begon.
"Dat werd een soort gimmick in het bedrijf, maar vanuit het oogpunt van marketing was het natuurlijk een nachtmerrie", zegt Schaap. Daarom besloot hij alle restaurants De Beren te noemen en alle restaurants dezelfde huisstijl en menukaart te geven.
En hij voerde nog een belangrijke verandering door. De Beren was altijd een filiaalbedrijf dat simpelweg meerdere vestigingen had, maar Schaap maakte er een franchiseketen van. Als een ondernemer in zijn eigen restaurant investeert, is hij er meer bij betrokken en doet hij harder zijn best, was zijn idee. "Dat is belangrijk: het hangt in de horeca van de kleine momenten af of een gast terugkeert", zegt hij tegen het FD.
Zelf houdt hij vier restaurants. Zo merkt hij wat voor impact de veranderingen die het hoofdkantoor doorvoert op de ondernemers hebben. "Anders zou je weleens egoïstisch kunnen worden. Dan let je alleen nog maar op de opbrengst."
De veranderingen hebben in ieder geval een positief effect op de balans van De Beren. Afgelopen jaar draaide de keten nog een omzet van 60 miljoen euro, maar het stevent af op een omzet van 100 miljoen euro. Toch is er geen haar op het hoofd van Schaap die eraan denkt om de keten te verkopen. "Daarvoor vind ik het werk nog te leuk."
Lees het hele interview met Ad Schaap bij het Financieele Dagblad.