ANALYSE – Bijna een jaar geleden beloofde Google-topman Sundar Pichai ten overstaan van juichende werknemers om “schouder aan schouder te staan” en “nooit te schipperen” wat betreft het verzet tegen het inreisverbod van Trump.
Afgelopen vrijdag sprak Pichai zich opnieuw uit over immigratie en de voordelen die het biedt voor de VS. Maar de in India geboren CEO, die misschien wel de perfecte belichaming is van deze stelling, lijkt zijn harde benadering te hebben ingeruild voor een meer diplomatieke toon.
“Het is heel belangrijk dat we hier geen tech-tegen-de-rest-van-het-land-zaak van gaan maken”, zei Pichai op het podium bij een vraag en antwoord-sessie in San Francisco.
Veel van de vraagstukken rondom immigratie zijn nog onopgelost, zoals het inreisverbod, het lot van de zogeheten dreamers en het controversiële visa-systeem dat Amerikaanse bedrijven gebruiken om hoogopgeleide buitenlanders aan te trekken. De impasse in het Congres over het immigratiebeleid zorgde zaterdag zelfs voor een tijdelijke ‘shutdown’ van de overheid, inmiddels is er een deal gesloten en kunnen overheidsambtenaren weer aan het werk.
Er staat veel op het spel voor Google, dat talent van over de hele wereld aantrekt en ook ‘dreamers’ in dienst heeft: immigranten die als kind illegaal naar de VS zijn gekomen en via het speciale DACA-programma een werkvisum hebben gekregen.
Hoe dan ook lijkt Pichai het nieuwe politieke klimaat geaccepteerd te hebben. In plaats van "nooit te schipperen" benadrukte Pichai de noodzaak voor Google om een "constructieve rol" te spelen in het immigratiedebat. "We staan heel erg open voor een constructieve hervorming van het H-1B proces", daarmee verwijzend naar de visa die Amerikaanse bedrijven in staat stellen buitenlandse werknemers in te huren.
Toch is het matigen van zijn toon misschien niet de capitulatie die het lijkt te zijn.
Natuurlijk heeft Google een verantwoordelijkheid naar de aandeelhouders toe én is het niet realistisch om te verwachten dat Google het gevecht aangaat over iets wat niet de fundamenten van het bedrijf raakt.
De echte boodschap van Pichai lijkt dat Silicon Valley slimmer moet zijn om deze strijd te winnen.
"Het is aan ons als techbedrijven om aan te tonen waarom immigratie goed is voor het land en niet alleen voor techbedrijven", zei hij. "Ik denk dat we dat beter moeten doen."
De grote kracht van Silicon Valley is altijd het vermogen geweest de wereld haar visie op de toekomst te verkopen. Steve Jobs en Bill Gates hebben op elk bureau een computer gezet.
Als Google dagelijks honderden miljoenen mensen kan overtuigen haar website te bezoeken dan zou het ook zeker in staat moeten zijn om burgers en politici te overtuigen van de voordelen van een diverse samenleving.
Pichai weet dat hij goede argumenten heeft en moet nu uit zien te vogelen hoe hij ze moet verkopen, net als bij een goed tech-product.