Dat de autoindustrie een enorme verandering aan het doormaken is, mag geen geheim meer zijn. Ook Ford wil binnen afzienbare tijd zelfrijdende auto’s gaan verkopen.
Stuwende kracht achter de focus van Ford richting technologische progressie is de huidige CEO Mark Fields. Hij heeft zijn bedrijf naar Silicon Valley gedirigeerd om te profiteren van de enorme technische kennis die daar huist. Google en Tesla zijn maar twee van de spelers die zich in de streek bezig houden met autonome wagens.
De verschuiving naar zelfrijdende auto’s heeft enorme implicaties voor ons transport van alledag. Als auto’s zelf kunnen rijden, zal delen veel eenvoudiger worden. Steden zullen minder auto’s moeten verwerken en wellicht gaat eigendom van auto’s wel grotendeels verdwijnen.
Een belangrijke vraag in die trend is of de traditionele automakers – Ford is een respectabele 113 jaar oud – gaan samenwerken met nieuwe, innovatieve bedrijven als Uber, Taxify en Lyft. Nu richten deze startups zich nog op taxi-achtige diensten, maar dat kan straks best een ‘mobiliteitsabonnement’ gaan worden.
Tegenover Business Insider wilde Fields niet zeggen of hij de krachten wil bundelen met die bedrijven, maar hij gaf wel prijs dat hij altijd drie vragen stelt voordat hij een nieuw voorstel promoveert tot actieplan.
1. Waar willen we opereren?
Of met andere woorden: op welk deel van de markt wil Ford zijn stempel drukken?
2. Hoe kunnen we winnen?
"Je moet pijnlijk eerlijk zijn", zei Fields over welke dienst Ford kan leveren met een bepaald voorstel, initiatief of samenwerkingsverband. Optimisme is fijn maar niet genoeg om een project tot het einde door te zetten. Als het antwoord op deze vraag Fields niet tevreden stelt, gaan hij en zijn team terug naar de eerste vraag.
3. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig?
Als helder is wat Ford bij kan dragen aan de markt, kijken Fields en zijn mensen welke delen van het plan intern opgezet kunnen worden. Mocht de balans uitslaan naar talent van buiten, dan overweegt het bestuursteam de voordelen van partnerships of zelfs overnames. "De sleutel is: waarde creëren voor beide partners, met wie we ook samenwerken. Als dat niet gebeurt, zal het niet lang duren."