Het duurt niet zo lang meer of je auto gaat je vertellen hoe lang je moet wachten voor een verkeerslicht. Audi heeft een nieuwe functie gelanceerd, die de ‘vehicle-to infrastructure’ (V2I) wordt genoemd.
De V2I bestaat uit data die van bijvoorbeeld een verkeerslicht naar een auto wordt gezonden. Dan komt er een timer op het dashboard, zodat de automobilist weet hoe lang hij of zij nog moet wachten.
Op dit moment werkt de timer alleen in Las Vegas, en in de modellen A4 en Q7 die na juni 2016 zijn gebouwd. Maar Audi is van plan om het systeem komend jaar ook uit te rollen in andere steden.
De ontwikkelingen tonen aan hoe Audi inzet op de zelfrijdende auto, en hoe de infrastructuur moet veranderen om zelfrijdende auto’s een kans te geven.
Het V2I-systeem verzamelt relevante data, die nu nog vooral worden gebruikt om de bestuurder te helpen. Maar op basis van dezelfde gegevens kan de auto over een tijdje zelf rijden. Zo wordt met V2I informatie verzameld over patronen in de verkeersstromen, en waar het druk is.
"Het primaire voordeel ligt bij de bestuurder van de Audi", vertelt Scott Keogh, president van de Amerikaanse Audi, tegen CNBC. Maar Audi laat het systeem ook nieuwe data verzamelen. "We weten vrij veel over de verkeersstromen op de snelwegen, maar over binnensteden is veel minder bekend."
Autofabrikanten richten zich ook op communicatie tussen voertigen - vehicle-to-vehicle (V2V). Audi werkt samen met BMW en Mercedes om de kaarten van de online dienst HERE aan te vullen met relevante gegevens over verkeersstromen.
Andere autofabrikanten zijn ook geïnteresseerdom steden uit te rusten met slimme technologie waarmee zelfrijdende auto's hun voordeel kunnen doen.
Andrew Ng, als hoofd ontwikkeling betrokken bij de productie van zelfrijdende auto's bij de Chinese automaker Baidu, schreef eerder al in Wired dat het nodig is om "kleine aanpassingen aan onze infrstructuur" te doen zodat zelfrijdende auto's veilig kunnen rondrijden.
Sidewalk Labs, een tak van het moederbedrijf van Google, is ook aan het zoeken naar manieren om steden slimmer te maken. De stad Columbus in de Amerikaanse staat Ohio kreeg 40 miljoen dollar van het ministerie van Verkeer om "de eerste stad in de VS" te worden "die innovatieve technologieën volledig heeft geïntegreerd: zelfrijdende auto's, die met elkaar communiceren, en slimme sensoren in de infrastructuur".