De van het Amerikaanse Sara Lee afgesplitste koffie- en theetak werd daarmee een waarde toegekend van circa 4,7 miljard euro, gebaseerd op ruim 593 miljoen uitstaande aandelen. De koers, volgens sommige analisten aan de hoge kant, moet de komende tijd nog vorm krijgen als duidelijk wordt hoe de Amerikaanse aandeelhouders, die nu recht hebben op 1 aandeel DE en 1 aandeel Sara Lee, zullen reageren op de splitsing. DE houdt zelf rekening met een volatiele handel in de komende weken.
DE Master Blenders kreeg dinsdag een notering op een zogeheten as-if-and-when-issued basis. Daarbij kunnen beleggers wel (verkoop)orders plaatsen, maar die worden pas uitgevoerd bij de officiële notering op 9 juli.
Enthousiasme
Na de verzelfstandiging en de terugkeer naar Nederland wil DE het bedrijf flink op de schop nemen. Bij Sara Lee werd er structureel te weinig geïnvesteerd in de koffie- en thee activiteiten. ,,Er liepen veel gefrustreerde mensen rond, maar nu is het enthousiasme enorm”, zei topman Michiel Herkemij. Alle producten – de verpakkingen, de blends, de smaken – worden vernieuwd en de kwaliteit wordt verbeterd, belooft de CEO. De nadruk komt ook meer te liggen op innovatie en marketing.
DE wil op de wereldwijde markt voor koffie en thee de tweede speler worden. Nu nog moet de onderneming Nestlé en Kraft voor zich dulden. Op den duur mikt DE op een omzetgroei van 5 tot 7 procent per jaar, zei financieel directeur Michel Cup. In 2011 haalde DE een omzet van 2,6 miljard euro en in de eerste helft van 2012 is de omzet 1,38 miljard euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg in 2011 363 miljoen euro terwijl die in de eerste zes maanden van 2012 uitkomt op 169 miljoen.
Overnames
De beoogde omzetgroei moet zowel gerealiseerd worden op eigen kracht als door middel van overnames. Voor de aankopen heeft DE in totaal zo'n 1 miljard euro beschikbaar, rekende Cup voor. Het jachtgebied van DE beslaat een niet gering deel van de wereld: Oost-Europa, Azië en Latijns-Amerika.
Het hoofdkantoor van DE Master Blenders 1753 wordt binnenkort verplaatst van Utrecht naar Amsterdam. Herkemij wil daarmee het internationale karakter van de onderneming benadrukken en de werknemers een 'nieuw elan' geven waarbij het nieuwe kantoor het 'open en transparante karakter' van DE moet symboliseren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl