Prijsvechters maken het traditionele luchtvaartmaatschappijen steeds lastiger. Dus moet die laatste groep nog meer z’n best doen om zich te onderscheiden in een extreem competitieve markt.
De site AirHelp Score heeft een nieuwe ranking om de meest klantgerichte luchtvaartmaatschappijen te identificeren.
De lijst van AirHelp is één van de meest complete rankings en kijkt naar scores op drie gebieden:
Kwaliteit en Service
Airhelp neemt scores mee van Skytraxresearch.com om te bepalen wat de kwaliteit is van een luchtvaartmaatschappij, zowel in het vliegtuig als op het vliegveld.
Vertragingen
Ook wordt gekeken naar het aantal vluchten dat volgens schema vertrekt en aankomt, op basis van gegevens over de afgelopen drie maanden.
Afhandeling claims
Beoordeeld wordt hoe efficiënt luchtvaartmaatschappijen klachten afhandelen en compensatieregelingen afwikkelen.
In de lijst vind je grote namen zoals Qatar, Emirates, British Airways en KLM. Maar er zitten ook verrassende namen tussen, zoals de Italiaanse maatschappij Air Dolomiti die op de tweede plaats eindigt.
Opvallend is de afwezigheid van grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.
14. British Airways — Het Verenigd Koninkrijk heeft maar liefst twee maatschappijen op deze lijst. British Airways presteert vooral goed bij het afhandelen van claims.
13. Emirates — Emirates, de luchtvaartmaatschappij uit Dubai, wordt vaak gezien als het neusje van de zalm op het gebied van luxe. Dat zie je terug in de sterke score voor kwaliteit en service, maar op andere criteria scoort de maatschappij wat minder.
12. Air France — De Franse luchtvaartmaatschappij kent een goed jaar als het om beoordelingen gaat. In 2016 won Air France prijzen voor 'Best First Class Airline Lounge Dining' en 'Best First Class Comfort Amenities'. Echter, op punctualiteit scoorde Air France een stuk minder.
11. Lufthansa — Met 268 eigen vliegtuigen (exclusief dochtermaatschappijen) is Lufthansa de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. De service wordt als buitengewoon goed beoordeeld. Lufthansa vliegt op 197 internationale bestemmingen en won de prijs van Skytrax voor 'Best Transatlantic Airline' en 'Best Airline in Western Europe'.
10. Finnair — Finnair is de trots van Finland en werd in 1923 opgericht. Daarmee is Finnair één van de oudste luchtvaartbedrijven ter wereld. Finnair blinkt vooral uit in efficiëntie en punctaliteit. In 2015 vervoerde Finnair meer dan 10 miljoen passagiers.
9. Air Canada — In omvang is Air Canada de op negen na grootste vliegmaatschappij ter wereld, als je kijkt naar het aantal vliegtuigen. Air Canada won tien jaar achtereen de prijs van Global Traveler magazine voor 'Best airline in North America'.
8. Cathay Pacific Airways — De maatschappij uit Hongkong kreeg topbeoordelingen voor kwaliteit en service. Skytrax-respondenten waren onder meer te spreken over het stoelcomfort en entertainment tijdens vluchten.
7. Air Baltic —De nationale vliegmaatschappij van Letland is een budgetmaatschappij die alleen binnen Europa vliegt. De score voor kwaliteit en service was de laagste in de top 14, maar bij punctualiteit en het afhandelen van claims en scoorde Air Baltic opvallend goed.
6. Virgin Atlantic Airways — De maatschappij van Richard Branson scoort op alle vlakken redelijk gelijkmatig, wat een solide zesde plek oplevert. De Britse vliegmaatschappij heeft een samenwerkingsverband met het Amerikaanse Delta, waarmee Virgin een directe concurrent is van de combi British Airways-American Airlines.
5. KLM — De oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld werd opgericht in 1919. KLM doet nog altijd goed mee. De vloot van 156 vliegtuigen doet het buitengewoon goed op het gebied van veiligheid en is zeer punctueel: 88 procent van de vluchten vliegt volgens schema.
Bron: The Telegraph