Heb je wel eens meer dan drie uur vertraging gehad met een vlucht? Wellicht heb je na je verlate thuiskomst assistentie in geroepen van de compensatiewebsite AirHelp.
Op basis van haar eigen gegevens heeft deze onderneming nu een ranglijst gemaakt van de beste luchtvaartmaatschappijen.
AirHelp stelt zijn ranglijst voor de zesde keer samen. De site kijkt naar kwaliteit van de dienstverlening, vertragingen en de verwerking van claims om tot een totaalscore te komen.
Er staan een paar verrassende namen op de lijst, want AirHelp focust dus nadrukkelijk op klantbehandeling. Dit in tegenstelling tot sommige andere ranglijsten die meer uitgaan van het stoelcomfort of de kwaliteit van het eten.
Zo zien de toppers eruit volgens AirHelp, met hun score:
13. Wizz Air — 7,95. De Hongaarse prijsvechter is erg betrouwbaar: 88 procent van de vluchten arriveert op tijd. Een matig zesje op het punt van dienstverlening haalt het gemiddelde echter omlaag.
12. Norwegian Air Shuttle — 8,00. Met een sterke 8 voor dienstverlening staat Norwegian op de 12e plek. Ook een prijsvechter, met vele routes vanuit Europa naar de VS.
Norwegian biedt veel vluchten aan in Scandinavië, maar was de eerste prijsvechter die trans-Atlantische vluchten ging aanbieden. Vanaf Schiphol kun je met de maatschappij direct in New York-JFK komen.
Lees hier hoe het is om met Norwegian te vliegen »
11. KLM — 8,01. KLM gooit ook hoge ogen als het aankomt op stiptheid: 85 procent van de vluchten arriveert op het aangegeven tijdstip. Voor claimverwerking scoort KLM een 7,54.
10. Virgin Atlantic — 8,04. Het Britse Virgin Atlantic scoort bijna identiek als KLM, maar ietsje beter op claimverwerking met een 7,95.
9. Air Malta — 8,09. De kleine, nationale maatschappij van Malta is extreem snel met claims verwerken. Het scoort een indrukwekkende 9,13. Ook is 86 procent van de vluchten op tijd.
8. Qantas — 8,12. Als je de eerste vlucht tussen Londen en Australië (Perth) op je conto mag schrijven, moet je natuurlijk wel zorgen dat je op tijd aankomt. En dat doet het Australische Qantas in 89 procent van de gevallen.
Dit krijg je te eten op de 17 uur lange vlucht van Perth naar Londen »
7. Aegean Airlines — 8,19. De kleinschalige Griekse maatschappij komt bijna altijd op tijd aan en scoort 90 procent op stiptheid. De dienstverlening ontvangt ook een dikke 8 van AirHelp.
6. Austrian Airlines — 8,25. De Oostenrijkse divisie van het Lufthansa-concern draait goed wat betreft AirHelp, en krijgt een 8 voor de service.
5. South African Airways — 8,31. De toekomst van South African Airways is behoorlijk onzeker, aangezien de maatschappij verlieslijdend is. Maar aan de 85 procent stiptheidscore zal het niet liggen.
4. Singapore Airlines — 8,33. Ook Singapore mengt zich in de marketingstrijd voor de langste vlucht op aarde. Het wil in 19 uur van Singapore naar New York vliegen. Gelukkig krijg je op die vlucht service met een ijzersterke 10. Alleen de wat langzame claimverwerking (6,77) haalt de maatschappij omlaag.
Bekijk hier hoe het is om first class te vliegen met Singapore Airlines »
3. Etihad Airways — 8,43. Met een 9 voor de dienstverlening, 86 procent van de vluchten op tijd en een 7,47 voor claimverwerking is het niet gek dat Etihad in de top 3 staat.
Zo is het om een ultraluxe vlucht van 10.000 dollar te nemen met Etihad »
2. Lufthansa — 8,57. De Duitse vaandeldrager scoort een indrukwekkende 10 voor service aan boord en noteert daarnaast een 8,63 voor omgang met claims. De punctualiteit kan wel beter, met 76 procent.
First class vliegen bij Lufthansa ter waarde van 5.000 euro? Dat ziet er zo uit »
1. Qatar Airways — 9,07. Ook Qatar Airways scoort een 10 voor service, terwijl het ook een hoogvlieger is op het gebied van claims (8,86 procent) en 89 procent van de vluchten op tijd arriveren.
Lees hier hoe het is om eersteklas te vliegen met Qatar Airways »