- Romances op kantoor kunnen zich ontwikkelen tot gelukkige relaties of ontaarden in chaos.
- Er zijn volgens HR-experts bepaalde richtlijnen die werknemers in acht kunnen nemen, als ze daten met een collega.
- Dit ligt vooral gevoelig als sprake is van ongelijke machtsverhoudingen.
- Lees ook: Als je allebei fulltime werkt en je carrière belangrijk vindt, hoe houd je je relatie dan gezond? 3 tips van relatiedeskundigen.
Romantische relaties op kantoor zijn steeds vaker het onderwerp van tv-drama’s. In het echte leven kunnen ze leiden tot mooie liefdesrelaties of ontaarden in chaos.
Soms zijn kantoorrelaties het middelpunt van een schandaal. Voormalig CEO van Steve Easterbrook van McDonald’s werd in 2019 ontslagen vanwege een relatie met een werknemer.
Het kan ook dat gebeuren dat een romance op kantoor resulteert in een langdurige relatie. Als je immers het grootste deel van je tijd op je werk doorbrengt, is de kans aanwezig dat je daar iemand ontmoet met wie het klikt.
Relatie op kantoor is gevoelige kwestie
Hoewel er gevallen zijn waarin daten met een collega kan werken, vertelde HR-expert Cheryl Swirnow aan Business Insider dat er nog steeds regels zijn die je moet volgen om problemen te voorkomen. “Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat beide partijen hun professionaliteit kunnen behouden”, zegt Swirnow.
Dat is niet altijd makkelijk. Ongelijke machtsverhoudingen en spanningen in een relatie zijn factoren die de kantoorcultuur kunnen beïnvloeden. “Werknemers moeten er met name op letten dat ze de beleidsregels volgen, als ze daten met een jongere werknemer, vooral als die persoon direct met hem of haar samenwerkt”, geeft HR-consultant Christopher Sheekey van Engage PEO aan.
Sheekey beaamt dit: “Dit soort relaties kan leiden tot klachten van andere werknemers over vriendjespolitiek en oneerlijke behandeling op de werkvloer.”
Dus hoewel een verliefdheid op kantoor niet per se schadelijk is, is het verstandig om het voorzichtig aan te pakken om drama's te voorkomen.
Business Insider maakte de volgende lijst met do's en don'ts, op basis van adviezen van HR-experts Swirnow en Sheekey.
Do's
- Toon niet te veel affectie naar elkaar op kantoor.
- Blijf boven alles professioneel werken.
- Wees transparant wanneer je je relatie bekendmaakt aan HR.
- Stel duidelijke grenzen.
- Meld ongepaste avances van een collega.
Don'ts
- Een collega lastigvallen over het accepteren van een date.
- Je collega's ongemakkelijk maken over intimiteit op het werk.
- Drama's binnen je relatie meenemen naar werk.
- Roddelen over je relatie met andere medewerkers.