Het fietspad met zonnepanelen in Krommenie heeft in zijn eerste levensjaar voor drie huishoudens aan stroom opgewekt. Het 70 meter lange wegdek, de zogeheten SolaRoad, leverde 9.800 kilowattuur op. Een gemiddeld huishouden verbruikt in een jaar tijd ruim 3.300 kilowattuur.

De provincie Noord-Holland en de ontwikkelaars hebben de tussenstand donderdag bekendgemaakt. Ze zijn tevreden.

“Aan het begin hadden we stroom voor twee tot drie huishoudens verwacht. We hebben nu alle seizoenen doorgemaakt en zitten aan de bovenkant. Deze fietspaden kunnen een flinke bijdrage leveren aan de energievoorziening, helemaal als je het combineert met zonnepanelen op daken”, zegt Sten de Wit van onderzoeksinstituut TNO.

Speciale coating

De ontwikkeling en aanleg heeft 3 miljoen euro gekost. Noord-Holland heeft daarvan de helft betaald, TNO en de andere initiatiefnemers de andere helft. Het fietspad ligt langs de N203. De panelen vormen een van de twee rijstroken. Bovenop zit een speciale coating om de panelen stroef te maken.

“Het voelt zelfs stroever aan dan een gewoon wegdek, onder alle weersomstandigheden”, aldus De Wit. Volgens hem zijn er geen ongelukken gebeurd door het pad. Afgelopen winter liet een deel van de coating los. “Een ingrediënt bleek gevoelig voor wisselende temperaturen. We hebben dat vervangen en drie weken geleden een nieuwe bovenlaag aangebracht.”

Mogelijk meer proeven

De proef wordt mogelijk uitgebreid. Er lopen gesprekken om op nog vijf plekken een zonnepanelenwegdek neer te leggen. Het gaat om drie plaatsen in Nederland en twee in het buitenland, maar De Wit wil niet zeggen welke.

Volgens de TNO-onderzoeker is het de bedoeling dat er langere fietspaden worden aangelegd, maar ook dat er wordt geëxperimenteerd met andere soorten wegen, zoals busbanen. "Een busbaan vangt veel zon, wordt een beperkt deel van de tijd gebruikt en je weet nauwkeurig hoe een bus het wegdek belast. Dat kun je bovendien combineren met elektrische bussen. Dat je de bus contactloos oplaadt met de energie uit het wegdek. Dat is een toekomstbeeld."

Kritiek op fietspad

Hoewel de ontwikkelaars tevreden zijn, zien critici een aantal structurele problemen met het fietspad met zonnepanelen. Zo worden de panelen vies doordat fietsers eroverheen rijden of doordat het sneeuwt, waardoor de efficiëntie daalt. Ook liggen de panelen horizontaal, waardoor de lichtopbrengt niet optimaal is.

Daarnaast zijn de kosten van het zonnepanelenfietspad relatief hoog. De Solaroad is drie tot vier keer duurder dan losse zonnepanelen en een standaard wegdek. Ook het onderhoud is relatief duur.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl