Adidas, Coca-Cola, Febo. We nemen elke dag wel een tiental merknamen in de mond. Maar wat zeggen we eigenlijk?
Bedrijven tuigen hele communicatieteams op om na te denken over de beste manier om zich naar buiten toe te presenteren. Maar opvallend genoeg lijken de meeste merknamen zelf meer een product van toeval dan van strategie. Veertien bekende merken en de achterliggende gedachte van hun naam.
1. Adidas
Als je denkt dat Adidas een acroniem, een initiaalwoord, is voor ‘All Day I Dream About Soccer’, heb je het mis. Adidas is een samentrekking van de naam van de oprichter: Adolf Dassler. Na zijn diensttijd in de Eerste Wereldoorlog is hij sportschoenen gaan produceren. De merknaam is een combinatie van zijn bijnaam Adi en de eerste drie letters van zijn achternaam.
2. GAP
GAP refereert aan de generatiekloof – gap in het Engels – tussen volwassenen en kinderen. GAP werd in 1969 opgericht met de bedoeling om goede spijkerbroeken te maken.
3. Häagen-Dazs
Klinkt als iets Deens, maar is gewoon verzonnen. Reuben Mattus, een Joodse immigrant uit Polen, gaf zijn ijsbedrijf de naam Haägen-Dazs als een ode aan Denemarken.
"Denemarken is het enige land dat Joden heeft gered tijdens de Tweede Wereldoorlog, dus ik heb een totaal fictieve Deense naam bedacht en die geregistreerd", zegt hij in een interview met het Joodse Tablet Magazine. "Häagen-Dazs betekent niets. Maar het trekt de aandacht, vooral met die umlaut."
4. Nike
Nike is de Griekse godin van de overwinning.
5. Asos
Het Britse online moderetailer is in 1999 begonnen met AsSeenOnScreen.com. Toen de site goed ging lopen, werd het asos.com.
6. Starbucks
Starbucks is vernoemd naar een figuur uit Moby Dick. De Starbucks-oprichters hebben het woordenboek opengeslagen, beginnend bij 'st', want dat vonden ze een krachtig begin van een merknaam, vertelt medeoprichter Gordon Bowker aan The Seattle Times.
"Opeens kwam iemand met een oude mijnbouwplattegrond van de Cascades en Mount Rainier [een vulkanische gebied in de staat Washington]. Daar lag een oud mijndorpje met de naam Starbo. Zodra ik dat zag, dacht ik gelijk aan Melville's eerste stuurman in Moby Dick, die heette Starbucks."
7. Febo
Febo is niet zomaar de vlotte, korte naam, maar de combinatie van de eerste twee letters van de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam.
Het was de bedoeling om een bakkerij te openen aan de Ferdinand Bolstraat. Dus de bakkerij stond al als Febo in de oprichtingsstatuten, maar kwam uiteindelijk op de Amstelveenseweg terecht. De eerste Febo aan de Ferdinand Bolstraat kwam er pas in 1993.
8. Brinta
In Nederland zijn veel merknamen of productnamen een samenvoeging van een kenmerk van het product. Brinta staat voor Breakfast Instant Tarwe.
9. Conimex
Geldt ook voor Conimex: Conserven Import en Export.
10. SPAR
SPAR is een afkorting van 'door eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig'. Die eendracht begon toen Adriaan van Well in 1932 een samenwerkingsverband van kruideniers opzette.
In het eerste logo stond de tekst: "Koopen bij de spar is sparen bij de koop".
11. Etos
Eendachtig, Toewijding, Overleg, Samenwerking. De eerste winkelmedewerkers van Etos waren verpleegkundigen.
12. Duo Penotti
Klinkt Italiaans, maar komt gewoon van Nederlandse bodem. Duo Penotti is een samenvoeging van Peeters Noten Industrie.
13. Coca-Cola
Cola komt van kolanoten. Maar John S. Pemberton, arts, apotheker en bedenker van cola vond de K maar lelijk, dus veranderde hij 'm in een C.
14. Kodak
De oprichter van Kodak (1888), George Eastman, vond dat een merknaam helemaal geen betekenis hoefde te hebben. Dus puzzelde hij Kodak bij elkaar. Want de 'k' vond hij, in tegenstelling tot Pemberton, wel een mooie letter. Volgens sommige bronnen deed hij dat al scrabbelend met zijn vrouw.
Weet je zelf nog leuke voorbeelden? Laat het hieronder weten.