Wat is Leasetrader.nl?
"Wij zijn een marktplaats, maar dan een hele specifieke. Mensen die op
zoek zijn naar een leaseauto kunnen die bij ons vinden. Op de site staan
aanbiedingen van leaseauto’s. Nieuwe, maar vooral gebruikte. Die zijn
namelijk goedkoper en de looptijd van de contracten is minder lang.
Bedrijven die van hun leasecontract af willen, zetten advertenties voor die
auto’s op de site."

Waarom is dat aantrekkelijk voor bedrijven?
"Soms wil een bedrijf van een leasecontract af, omdat bijvoorbeeld het
personeelslid weg is gegaan. Maar een leasecontract loopt vaak voor vier
jaar. Als je de auto vervroegd teruggeeft aan de leasemaatschappij krijg je
een enorme boete. Behalve als je iemand kunt vinden die het resterende
contract over neemt."

Wat merkt u van de crisis?
"De crisis helpt enorm! De afgelopen acht maanden zijn we net zo hard
gegroeid als in de zes jaar daarvoor. Ten opzichte van dezelfde periode in
2008 is de site 374 procent gegroeid. Vorig jaar stonden er zo’n 1500 auto’s
op Leasetrader.nl, nu zijn dat er ruwweg 5 duizend."

"De groei komt niet alleen van bedrijven. Ook leasemaatschappijen hebben
ons ontdekt. Zij krijgen meer auto’s vervroegd terug en de verkoop van
tweedehands leaseauto’s is ingezakt, zoals de verkoop van alle occasions. In
september 2008 adverteerden 15 leasemaatschappijen bij ons, nu zijn dat er
zo’n 65."

Waarom kiezen mensen voor een tweedehands leaseauto?
"Er zit geen risico aan. Het blijft een leaseauto, en dat betekent dat
reparaties en onderhoud in het contract zitten. Het verschil is dat je de
auto niet zelf uit kunt zoeken. Je kunt niet je eigen kleurtje uitkiezen."

"De grote voordelen zijn de prijs en de kortere contracten. Afhankelijk
van de grootte en het model van de auto scheelt het zo'n 15 tot 20 procent.
150 euro per maand lijkt misschien niet zoveel, maar 1800 euro per jaar,
over een periode van drie jaar is wel veel geld."

"Door de kortere contracten ben je bovendien flexibeler. Vier jaar is
lang, wie weet hoe de wereld er dan uit ziet. Twee of drie jaar is nog wel
te overzien."

Hoe bent u op het idee gekomen?
"Een collega bij een vroegere werkgever ging weg en wilde zijn leaseauto
meenemen naar zijn nieuwe bedrijf. De leasemaatschappij vond het goed om het
contract over te schrijven, mits de nieuwe klant financieel in orde was.
Voor beide bedrijven was het ideaal: de ene had geen boete vanwege een
vervroegd teruggestuurde wagen, de ander kreeg een leasecontract dat meteen
in gingmet bovendien een kortere looptijd."

"Kort daarna moest een familielid reorganiseren en bleef met vijf
leaseauto's zitten. De maatschappij liet weten dat hij duizenden guldens
moest betalen. Hij schrok zich een hoedje en ging op zoek naar iemand die
zijn contracten over wilde nemen. Tot vijfduizend gulden toe wilde hij geven
aan de nieuwe contracthouder, want dan nog leverde de transactie meer op dan
teruggeven."

"Toen dacht ik:' daar zit handel in'. Ik ben marktonderzoek gaan doen."

Wat kwam er uit uw onderzoek?
"Ik ontdekte dat er jaarlijks 35 duizend auto's vervroegd terugkomen. Dat
komt neer op een totale boete van 220 miljoen euro. Dat is het bedrag dat
het Nederlandse bedrijfsleven aan afkoopsommen moet betalen. Een enorm
cijfer! En dit jaar zou het wel eens meer kunnen zijn."

"Maar Leasetrader.nl is ook voor leasemaatschappijen interessant. Als een
bedrijf failliet gaat, blijven zij met de auto's zitten, zonder dat die
boete ooit nog komt. Het is in hun voordeel om die auto's te leasen."

"Ik dacht: dit is het mooiste idee van de wereld. Het heeft zes jaar
geduurd, maar ik ben er altijd in blijven geloven. De eerste paar jaar ging
het dubbeltje voor dubbeltje, maar inmiddels kan ik ervan leven."

Hoe ziet u de toekomst?
"Wij zien alleen groei. Steeds meer klanten, bedrijven en
leasemaatschappijen ontdekken ons. Al voor de crisis trok het bedrijf aan.
Er is een markt voor het wisselen van contracten van tweedehands
leaseauto's. Die was er voor de crisis en die zal er daarna ook nog steeds
zijn. Er is nog zoveel te winnen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl