Als Daniel Ricciardo wint, dan weet je een ding zeker: de coureur van Red Bull drinkt op het podium champagne uit zijn schoen.
Zo ook dit jaar na de Grand Prix van China, de race die hij verrassend won na een slimme pitstop toen de safetycar de baan op kwam.
Ricciardo spoot op het podium met de fles, deed vervolgens een zweterige schoen uit, goot die vol met champagne en zette ‘m aan zijn mond. Tot groot plezier van de racefans.
Dit gebruik heet ook wel de shoey en is een populaire manier om overwinningen te vieren in Australië, het thuisland van de teamgenoot van Max Verstappen.
Liberty Media Group, sinds anderhalf jaar eigenaar van de Formule 1, houdt wel van zo’n showelement en wil daar nu een slaatje uit slaan. De organisatie heeft een aanvraag ingediend bij de World Intellectual Property Organisation (WIPO) om de shoey te registreren als merknaam.
Volgens de merkendatabase van WIPO wil de Formule 1 het opvallende overwinningsgebaar vastleggen in de Verenigde Staten, Singapore, Maleisië, Mexico, Australië en de Benelux.
De stap betekent dat alleen de Formule 1 de shoey mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Denk aan het bedrukken van mokken, petten en T-shirts.
En ook de actie die Red Bull Racing rond de jaarwisseling bedacht, mag dan waarschijnlijk niet meer. Toen konden fans via de website van het team een kartonnen schoen uitprinten om uit te drinken.
Ricciardo hoopt dat hij de shoey mag blijven doen op het podium. "Ik weet niet wat dit gaat betekenen. Kan ik het nog steeds doen of gaan ze me elke keer een boete geven?", zei hij donderdag tijdens de persconferentie van de Spaanse grand prix.
Maar de goedlachse Australiër ziet er ook wel de humor van in. "Misschien neem ik mijn helm wel mee het podium op en doe ik een helmety of zoiets. Ik ga het uitzoeken. Hopelijk proberen ze mij niet te beperken."