ID&T is deze week voor ongeveer 100 miljoen euro volledig in Amerikaanse handen gekomen. Maar ons land blijft toonaangevend in dance.
Van 16 tot 20 oktober strijkt de crème de la crème van de industrie neer in Amsterdam tijdens het jaarlijkse Amsterdam Dance Event. En dat is niet geheel toevallig. De elektronische muziek, tegenwoordige een mondiale miljardenbusiness, is voor een groot deel uit de oer-Hollandse klei gestampt.
Schattingen over de huidige omvang van de industrie lopen uiteen van 4,5 miljard dollar tot ruim 5,7 miljard dollar. “Ons land is ongeveer goed voor 600 miljoen dollar, zeg een procent of tien”, schat Ap Reinders van EVAR Advisory Services, dat jaarlijks onderzoek doet naar de financiële kant van deze industrie. “Puur omdat het een veel groter land is met stukken meer inwoners, wordt het meeste geld momenteel in de Verenigde Staten verdiend”, vervolgt hij.
De dance-industrie laat zich door de wereldwijde economische crisis niet van de wijs brengen. De komende vier jaar groeit dance naar schatting van EVAR Advisory Servoces met ongeveer 1 miljard dollar tot bijna 6,7 miljard dollar in 2017. Met name in Azië, Noord- en Zuid-Amerika komen er steeds meer liefhebbers van het muziekgenre bij.
Festivals en evenementen
Het organiseren van festivals en evenementen zoals Sensation is het meest lucratief voor ondernemers in de elektronische dance. Wereldwijd wordt er naar schatting zo’n 2,5 tot 3,6 miljard dollar verdiend met het organiseren van dergelijke feesten.
Het eerste buitenfestival in dit genre vond in juli 1993 plaats onder de rook van Lelystad toen het bedrijf TNT van Sander Groet en Brian Bout Mysteryland organiseerde. Het was met 15 duizend bezoekers direct een publiekstrekker, maar financieel gezien was dit eerste dancefestival bepaald geen succes. De organisatoren zouden er geen stuiver aan overhouden en besloten de handen ineen te slaan met ID&T. Deze partij had een jaar eerder al de primeur van het eerste Thunderdome evenement georganiseerd.
In de loop der jaren is ID&T uitgegroeid tot een van de belangrijkste mondiale spelers in het organiseren van grote dancefeesten. Mysteryland en Sensation zijn tegenwoordig de polder ontgroeid en als concept geëxporteerd naar onder meer de Verenigde Staten.
Overigens is ID&T sinds deze week volledig in Amerikaanse handen. Mede-oprichter van ID&T, Duncan Stutterheim, heeft de laatste 25 procent van het bedrijf nu volledig verkocht aan het beursgenoteerde SFX. De overnamesom komt om ongeveer 100 miljoen euro. Stutterheim blijft wel de baas.
Distributie
Een tweede manier waarop er geld wordt verdiend in de sector is door het ouderwets verkopen van de muziek. Vooral het streamen en het downloaden van muziek is een belangrijk onderdeel binnen deze peiler.
Naar schatting levert dit per jaar ongeveer 1,25 tot 1,4 miljard dollar op. Iets dat typisch Nederlands is, is dat DJ’s hun producties eerst draaien op een evenement en vervolgens middels een eigen platenlabel verder distribueren naar hun fans.
Armin van Buren is met zijn eigen label Armada Music misschien wel het bekendste voorbeeld. Het blijft vaak echter niet alleen bij het distribueren van de eigen muziek. Labels als Armada hebben tal van jonge talenten onder contract staan. Armada vertegenwoordigt bijvoorbeeld ruim 50 artiesten waaronder Dash Berlin en Paul Oakenfold.
Merchandise en sponsorcontracten
Tot slot is de verkoop van merchandise en het aangaan van allerlei sponsorcontracten een belangrijke bron van inkomsten binnen deze sector.In totaal wordt hier naar schatting zo’n 700 tot 750 miljoen dollar mee verdiend door populaire DJ’s. Een voorbeeld is de samenwerking van de Armin van Buuren met Mentos. Hoeveel hij hiervoor heeft gekregen is overigens niet bekend.
Daarnaast komt het voor dat bekende DJ’s een gesponsorde remix uitbrengen van een bestaand nummer zoals de Zweedse DJ Avicii deed met zijn nummer Silhouettes voor het merk Ralph Lauren. Ap Reinders van EVAR Advisory Services schat dat hier de komende jaren de meeste groei te verwachten valt.
Reinders merkt op dat de partijen die de toon zetten binnen de dance-industrie aanbieders van andere producten toegang geven tot een hechte groep fans. Grotere samenwerkingsverbanden zoals bijvoorbeeld tussen ID&T en Heineken (Heineken Starclub) zullen in de toekomst vaker gaan voorkomen: het is voor merken dé manier om hun doelgroep te bereiken. Bovendien zal door de schaalvergroting van de dancebedrijven ook meer geld gemoeid zijn met de deals.
Deze week verscheen het boek 'Mary go wild, 25 jaar Dance in Nederland
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl