Volgens Tweede Kamerlid Jan Paternotte van D66 moet Nederland haar belang in KLM verkopen, mits de Franse overheid ook haar aandelen in moederbedrijf Air France-KLM van de hand doet.
Zo zou de luchtvaartmaatschappij minder door staatsbemoeienis geplaagd moeten worden en kan aan het langslepende arbeidsconflict met de piloten een einde komen.
Met 14 procent van de aandelen is de Franse staat de grootste aandeelhouder van Air France-KLM, en bovendien heeft de helft van de Franse bestuursleden van de maatschappij een achtergrond in de politiek.
“En dus verwachten de piloten daar dat ‘vadertje staat’ uiteindelijk wel te hulp zal schieten als het er echt op aankomt”, zo schrijft Paternotte in een opiniestuk in het Financieele Dagblad.
Door pilotenstakingen heeft Air France dit jaar al 400 miljoen euro verloren, en voor eind juni staan er weer nieuwe werkonderbrekingen gepland. Daardoor komt het voortbestaan van Air France-KLM steeds meer in gevaar. Paternotte vindt het om die reden noodzakelijk dat er iets fundamenteel verandert bij het fusiebedrijf.
“Wat KLM het meest zou helpen is dat de Franse staat zich echt terugtrekt uit het bedrijf. Zonder staatseigendom en zonder overheidssteun aan de horizon hebben ook de piloten van Air France er vooral belang bij het concern sterker te maken, en dat is precies wat KLM nodig heeft.”
Volgens het Tweede Kamerlid zou Delta wel oren hebben naar de aandelen van de Franse staat.
Paternotte: “Het zal voor de Fransen wel lastig zijn om Air France definitief op eigen benen te laten staan. En daar kan Nederland wellicht iets in betekenen. De Nederlandse overheid heeft nu nog 6 procent van de aandelen van KLM, als dochterbedrijf van Air France-KLM. Met die aandelen kunnen ‘we’ vrijwel niets. Het levert nul zeggenschap op in het concern waar de besluiten genomen worden.”
En daarom kan Nederland haar aandelen beter verkopen, schrijft Paternotte. “Voor de Fransen zal het onverkoopbaar zijn als Macron zich terugtrekt uit Air France, maar de Nederlandse staat nog wél een aandeel houdt. Laten Nederland en Frankrijk dan ook afspreken om zich samen volledig terug te trekken uit Air France-KLM, en onze aandelenpakketten verkopen.”
Auteur: Neal Luitwieler