De buzz rondom e-books, digitale boeken, en e-readers, de apparaten om
e-books op te lezen, was vooralsnog een Amerikaans verschijnsel. Ja, er zijn
in Nederland al e-readers te krijgen. En ja, er zijn al mensen die daar
digitale boeken op lezen.

Zonder Nederlandstalige e-books zou het digitale lezen toch een voornamelijk
een verschijnsel voor tech-fanaten en zakenmannen blijven. Woensdag 26
augustus was echter D-Day voor het ebook in Nederland. Vandaag startte het
Centraal Boekhuis met de distributie van zo’n drieduizend Nederlandse
ebook-titels.

Superlatieven
De twee grootste spelers in het digitale lezen, webwinkel Bol.com en fysieke
boekwinkelketen Selexys sprongen er bovenop. Hun persaankondigingen stonden
bol van superlatieven. Selexys pakte uit met ‘grootste aanbieder van
digitale boeken van Nederland’.

Bol.com kondigde vandaag een samenwerking
aan met Sony. Het Japanse elektronicaconcern zal zijn eerste ereaders in
Nederland gaan verkopen, Bol.com levert de digitale boeken. Hun gezamelijke
bericht sprak van een ‘revolutionaire samenwerking’, waarmee ‘digitaal lezen
in Nederland groots wordt uitgerold’.

Marketing-lingo allicht. Maar het verschijnen van een groot aantal Nederlandse
boeken in digitaal formaat mag gezien worden als oficiële aftrap van het
ebook in Nederland.

Kip of ei
Of het lezen van boeken, of bijvoorbeeld ook kranten, op een digitaal scherm
een succes wordt, hangt niet alleen af van het aanbod ebooks. Voor digitaal
lezen is ook een geschikt apparaat, een ereader, nodig.

Om te slagen is en een kip en een ei nodig. Dus moet de keuze uit het aantal
ereaders ook omhoog.

Een aantal partijen timmeren inmiddels flink aan de weg. Onlangs kondigde
Sony
in de VS een aantal nieuwe ereaders aan. En vandaag kwam daar voor
de Amerikaanse markt
nog eens een Sony ereader bij, dit keer een model
met wifi-mogelijkheid.

De Eindhovense e-readermaker iRex doet ook mee. IRex heeft een samenwerking
aangekondigd met de grote Amerikaanse boekenketen Barnes & Noble, zo
schreef Het
Financieele Dagblad
vandaag. Barnes & Noble wil zijn digitale boeken
via een nieuwe ereader van iRex gaan verspreiden.

Amazon
Het grote voorbeeld voor bedrijven die zich met digitaal lezen bezig houden
is Amazon. Deze Amerikaanse webwinkel verkoopt zowel de kip als het ei.
Naast een grote selectie van zo'n 240.000 e-books, biedt Amazon zelfs een
eigen e-reader aan, de Kindle.

In de VS is de Kindle een groot succes, met hulp van tv-diva Oprah Winfrey die
zich on air lovend uitliet over het apparaat.

Bol.com, de Nederlandse Amazon
De Nederlandse webwinkel Bol.com verkocht al papieren boeken en elektronica
en leek daarmee al op het grote Amerikaanse voorbeeld Amazon. Met de aankondiging
van vandaag
zijn de gelijkenissen alleen maar groter.

Om zelf geen ereader te hoeven ontwikelen, gaat Bol.com een samenwerking met
Sony aan. Bol.com verkoopt weliswaar al een aantal e-readers, maar die
kosten al gauw zo'n 600 euro. Met de komst van twee nieuwe, relatief
betaalbare, Sony-readers naar Nederland, hopen Bol.com en Sony meer
consumenten geïnteresseerd te krijgen. De kleinste Sony e-reader kost 199
euro. De grotere variant met aanraakscherm 299 euro.

Fysieke winkel Selexys gaat ook digitaal
De tweede grote Nederlandse speler in het digitale lezen is Selexys. Deze
keten van boekwinkels maakte ook bekend vanaf vandaag met een groot aantal
Nederlandse e-books te komen. In eerste instantie zo'n drieduizend en vanaf
de herfst nog eens 200.000 buitenlandse titels.

Ook Selexys heeft door dat e-books niet verkopen zonder e-reader om ze op te
lezen. Dus biedt Selexys op zijn site verschillende digitale leesapparaten
aan, de prijzen uiteenlopend van 249 euro tot 699 euro.

Beveiliging
Een groeiend aanbod zowel ebooks als e-readers zal een randvoorwaarde zijn
voor een echt succes. En er is nog een belangrijke factor: beveiliging tegen
illegale kopieën.

Hopelijk hebben de e-bookpartijen lering getrokken uit de lessen van digitale
muziek. Toen de beveiliging op legale downloads te streng bleek, en mensen
hun liedjes niet op een tweede mp3-speler konden zetten, haakten veel
consumenten af.

Het eenvoudig digitaliseren van cd's heeft echter geleid tot een wildgroei aan
illegale kopieën. Met tegenvallende inkomsten voor artiesten en
platenmaatschappijen tot gevolg.

Daniel Ropers, directeur van Bol.com, denkt nu een tussenweg gevonden te
hebben. "Een bij ons gedownload boek kan een aantal maal gekopieerd
worden. En mocht een e-reader kapot gaan, dan is in onze winkel gratis een
nieuw ebook te krijgen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl