Vóór de onthulling van de buitenissige Tesla Cybertruck stond hoofdontwerper Franz von Holzhausen nog bekend om zijn elegantie en terughoudendheid.
Het visitekaartje van de hoofdontwerper was dat Tesla geen wilde futuristische voertuigen ontwikkelt die op ruimteschepen lijken of onmogelijke hoekige constructies hebben. Vooral de Model S wordt gezien als meesterwerk en houdt sinds de lancering in 2012 nog altijd fantastisch stand. Het was een normale ogende elektrische sedan, maar je bleef er naar kijken.
Er zijn maar weinig auto-ontwerpers die zo’n bijzondere samensmelting ook hebben weten te bereiken: Alec Issigonis met de originele Mini, Malcolm Sayer met de Jaguar E-Type en Henrik Fisker met de Aston Martin DB9.
Toen Tesla een aantal jaar gelden zijn nieuwe Roadster presenteerde kon je zien dat Von Holzhausen zich iets minder had ingehouden, maar hij was zeker niet uit zijn dak gegaan. Net als met de Model Y-crossover, die wel duidelijk zijn stempel draagt.
Maar de Cybertruck is echt andere koek. Niemand had verwacht dat de gedistingeerde Franz von Holzhausen iets zou ontwerpen dat hier ook maar enigszins in de buurt van kwam. Het design is behoorlijk controversieel, maar het is een geweldige stap van Tesla en Von Holzhausen. Het merk liep het risico in routine te vervallen. In de auto-industrie is er een simpele vuistregel die eigenlijk alles zegt: “Show them the car.”
Dat komt erop neer dat het uiterlijk van de auto allesbepalend is. Als mensen niet reageren op het design heb je gefaald, of het nu positief is of negatief.
Daarom is de Cybertruck een echte doorbraak voor Tesla en Von Holzhausen. Bekijk hieronder zelf waarom:
De Model S is het tegenovergestelde van futuristisch. Maar buiten dat heeft Von Holzenhausen gebruik gemaakt van de inherente voordelen van elektrische auto's (geen benzinemotor en benzinetank en geen aandrijflijn) om een ruime cabine te creëren en veel bagageruimte.
De Model 3 is vergelijkbaar.
En de crossover Model Y borduurt voort...
...op de stijl die Von Holzhausen gebruikte voor Model X.
Ook de nieuwe Roadster heeft typische stijlelementen van Von Holzhausen.
De ontwerpen zijn invloedrijker dan die van extravagantere designers. Het genie van Von Holzenhausen schuilt in het koppelen van schoonheid aan de werkelijkheid.
Niemand zal de Cybertruck ervan beschuldigen te dicht bij de werkelijkheid van pick-uptrucks te blijven.
The RAM 1500, door Business Insider verkozen tot Auto van het Jaar, doet dat wel.
Maar hier heeft Von Holzhausen echt een nieuwe stap gezet. Niemand zou eraan denken de pick-up opnieuw uit te vinden gezien eerdere mislukte pogingen, zoals...
...de eerste generatie van de Honda Ridgeline die nauwelijks aftrek vond bij de conservatieve pick-uptruckliefhebbers.
Alles aan de Cybertruck staat haaks op de heersende wijsheid voor het maken van pick-ups. Maar als Von Holzhausen het bij zijn eigen bekende stijl had gehouden was het een mislukking geworden.
Von Holzhausen deed wat hij nooit eerder heeft gedaan en wat Tesla altijd wilde vermijden: je echt versteld laten staan in plaats van op veilig spelen.
En waarom niet? We vragen ontwerpers om zich te ontwikkelen en als ze dat doen moeten we ze niet terugfluiten. Want zij zijn uiteindelijk de ontwerpers.
In dat opzicht is de Cybertruck heel gewaagd. Iedereen binnen en buiten de autobranche praat erover. En dat is voor Von Holzhausen zowel een persoonlijke als een professionele overwinning.
Lees meer:
- Tesla onthult de Cybertruck, maar sloopt de elektrische pick-uptruck per ongeluk op het podium
- ‘Het plan van Elon Musk om een Tesla-fabriek te bouwen in Duitsland is niet verstandig’
- Iedereen over naar de elektrische auto? Volgens een nieuw onderzoek kunnen we dat beter niet doen als we de natuur belangrijk vinden
- Zoveel actieradius krijg je voor je geld bij 15 elektrische auto’s die de komende maanden op de markt komen