Merken moeten agressieve marketing van cryptovaluta en NFT’s (digitale verzamelobjecten) vermijden, wanneer ze klanten proberen te interesseren voor hun metaverse. De virtuele wereld wordt nog te veel gezien als een soort “Wilde Westen”, zo waarschuwt een bekende marketingstrateeg.

Bradford Bird, expert op het gebied van de metaverse bij digitaal modehuis The Fabricant, benadrukt dat crypto en NFT’s een “behoorlijk eng” kunnen overkomen en consumenten kunnen afschrikken.

Hij sprak onlangs bij een panel op het Meta Festival – ’s werelds eerste 24-uurs evenement in de metaverse – dat plaatsvond met sprekers van Decentraland, Netflix, Burberry en Coca-Cola.

Bird vertelde dat merken zich moeten richten op “het bieden van waarde door klanten rond te leiden in deze virtuele wereld en ze niet af te schrikken.”

"Ik denk dat het bieden van echte tastbare waarde aan klanten dé weg vooruit is", gaf Bird aan.

Oliver Lange, hoofd van H&Mbeyond - het in Berlijn gevestigde open innovatielaboratorium van modemerk H&M - was het met Bird eens.

In hetzelfde panel over innovatie zei hij dat NFT's "niet de primaire focus" moeten zijn voor een merk. Grote merken zouden de deur moeten openzetten voor mensen die bewuste stappen willen zetten in de metaverse.

"Misschien willen ze begrijpen hoe het werkt, willen ze hulp, hebben ze iemand nodig bij het betreden van de virtuele wereld. Dat is de belangrijkste en spannendste stap en, althans voor ons doel, de reden waarom we virtuele ruimtes creëren en daar klanten en gebruikers ontmoeten om hen te helpen zich te oriënteren en samen met hen te leren", zei hij.

Veel grote merken hebben hun metaverse-strategieën gericht op NFT's, ofwel unieke digitale verzamelobjecten die worden vastgelegd op een digitaal logboek (de blockchain).

Nike kocht vorig jaar studio RTFKT, een bedrijf dat virtueel schoeisel en collectibles verkoopt. In februari bracht het zijn eerste NFT uit onder de naam MNLTH - een virtuele doos met zowel Nike- als RTFKT-branding - die voor meer dan 14.000 dollar wordt verkocht.

Maar NFT's zijn nog steeds een nieuw fenomeen. Veel mensen weten niet precies hoe een NFT werkt, zo bleek uit een opiniepeiling die in maart werd gepubliceerd door Money en Morning Consult.

Gaming platform Roblox, dat veel geld steekt in het uitbreiden van zijn metaverse-omgeving, richt zich op een "community", bijvoorbeeld met het hosten van een virtueel concert met Lil Nas X in 2021, en recentelijk met het creëren van Gucci Town - een virtuele ruimte voor het modemerk.

LEES OOK: Regulering kan de cryptomarkt naar nieuwe hoogten stuwen: een bekende ondernemer en investeerder legt uit welke cryptostrategieën hij volgt