- Hoewel het nog nieuwe technologieën zijn, kunnen crypto’s, NFT’s en de metaverse de omzet en klantenbinding van bedrijven ten goede komen.
- Bovendien maken enkele populaire platforms het ondernemers steeds makkelijker om deze technologieën in hun bedrijf te integreren.
- Vier ondernemers en leidinggevenden vertellen hoe deze technologieën bedrijven kunnen helpen.
- Lees ook: De metaverse: een gouden toekomst voor retailers, of een grote gimmick?
Sommige mensen geloven dat cryptomunten, NFT’s (unieke digitale eigendomscertificaten die op een cryptoplatform worden geregistreerd) en de metaverse de toekomst zijn, terwijl anderen zeggen dat het overhypete rages zijn.
Ongeacht of deze technologieën ooit mainstream zullen worden, kunnen ze je bedrijf nu al helpen om de verkoop en klantenbinding te stimuleren.
Bovendien maken enkele populaire platforms het ondernemers steeds makkelijker om deze technologieën in hun bedrijf te integreren.
Zo is Shopify van plan om mensen de mogelijkheid te bieden hun eigen NFT’s te maken en te verkopen, en om zowel cryptomunten als traditionele betaalmethoden te accepteren. Ook op Instagram krijgen gebruikers de mogelijkheid om NFT’s te maken, te tonen en te delen.
Lees ook: NFT’s komen binnenkort ook op Instagram: zo kan dat eruit zien
Sommige bedrijven gaan nog een stap verder, zoals Gucci. Het modemerk heeft in de metaverse een volledige winkelervaring gebouwd. Je kunt je tas in de virtuele wereld komen bekijken en uiteindelijk ook kopen.
Maar hoe kun je als ondernemer het meest profiteren van nieuwe technologieën als crypto's, NFT's, de metaverse en Web3, de nieuwe generatie van het internet op basis van de blockchain?
Op die vraag hadden modeontwerpster Rebecca Minkoff, oprichter en CEO Lisa Myer van Boss Beauties, merkstrateeg Umindi Francis en Yahoo-directeur Joanna Lambert het tijdens de Female Founders Day.
Web3 kan nieuwe markten voor bedrijven aanboren

Web3 zou een nieuwe periode in het tijdperk van het internet kunnen inluiden. Een periode waarin unieke bedrijfsmodellen worden gecreëerd en waarbij nieuwe markten worden aangeboord voor bedrijven, zei Lambert, de algemeen directeur consumentenzaken bij Yahoo.
"Het gaat het eigendom over het hele web veranderen", zei Lambert. "Het gaat echt over de democratisering van deze tokens en hoe mensen ze kunnen bezitten, uitwisselen en er waarde mee kunnen creëren. Dit biedt geweldige mogelijkheden voor bedrijven."
Dit verschilt van vorige generaties van het internet als Web 1.0, waarbij telefoongesprekken werden vervangen door e-mails en bibliotheken door Google. Daarna luidden Facebook en Twitter Web 2.0 in als platformeconomie, waar mensen konden samenwerken en communiceren.
NFT's kunnen bedrijven helpen met klantenbinding

Mayer richtte My Social Canvas 10 jaar geleden op als een organisatie die mentorschappen, studiebeurzen en creatieve samenwerkingen voor vrouwen financiert.
Vorig jaar was de eerste NFT-collectie van het bedrijf, Boss Beauties, binnen 90 minuten uitverkocht. Mayer zei dat het ongeveer 2,3 miljoen dollar opbracht. Sindsdien hebben de NFT's 37 miljoen dollar aan secundaire verkopen gegenereerd.
"Zie het als een manier waarop je inkomsten kunt genereren en aan je passie kunt werken," zei Mayer.
Maar de NFT's waren meer dan alleen een manier om geld op te halen. Elk uniek stuk digitale kunst is namelijk ook een lidmaatschapstoken. Het token geeft de koper toegang tot een exclusieve Boss Beauties-community, met onder meer gratis boeken, een Discord-kanaal en een royalty van 10 procent wanneer de kunst wordt gebruikt op merchandise, zoals T-shirts die bij Target worden verkocht. Het bedrijf is ook van plan een conferentie te organiseren voor leden.
Dit NFT-lidmaatschapsmodel is een manier waarop ondernemers hun klanten kunnen binden tot ver na hun eerste aankoop, met extraatjes en exclusieve toegang.
NFT's als kleding voor avatars in de metaverse

Vorig najaar creëerde modeontwerpster Minkoff een collectie van 221 NFT's. De verkoop hiervan viel samen met haar fashion week. De opbrengst van de op haar kleding geïnspireerde NFT's ging naar vrouwenbedrijven die door de pandemie waren getroffen.
Minkoff was eerst sceptisch dat iemand kleren zou kopen die ze niet konden dragen, maar de collectie was in negen minuten uitverkocht en bewees haar dat de technologie een krachtig instrument voor merken kan zijn.
Kopers van de NFT's kunnen hun avatars in de metaverse uitrusten met de kleding. "Ze kunnen het kopen en weer doorverkopen", zei Minkoff.
NFT-mode is niet alleen toegankelijker, maar vermindert ook de kosten en verspilling van de kledingindustrie. "In de metaverse hoef ik me geen zorgen te maken over een sample en de kosten daarvan", zei Minkoff. "Je kunt een hoop afval vermijden."