- 38 procent van de Nederlandse bedrijven is niet geïnteresseerd in de zakelijke mogelijkheden van crypto, blijkt uit onderzoek van Visma Onguard.
- De reden voor de tegenstand zou de tegenvallende markt en de wildgroei aan nieuwe cryptomunten zijn.
- Opvallend is dat bijna 1 op de 3 ondervraagden die zegt bezwaren te hebben tegen het zakelijk gebruik van crypto, privé wel belegt in digitale valuta.
- Lees ook: Slim beleggen in tijden van hoge inflatie en dreigende recessie – dit zeiden experts bij Business Insider Live: Crypto!
38 procent van de Nederlandse bedrijven is niet geïnteresseerd in de zakelijke mogelijkheden van crypto. Dat blijkt uit onderzoek van Visma Onguard onder ruim 580 financieel verantwoordelijken en ondernemers.
De reden dat bedrijven afstand houden van de cryptomarkt is de wildgroei aan nieuwe cryptomunten en de dip waar de markt op dit moment in verkeert. 21 procent van de bedrijven geeft aan hierdoor huiveriger te zijn geworden om met cryptovaluta te gaan werken.
Opvallend is dat bijna 30 procent van de ondervraagden die zegt bezwaren te hebben tegen het zakelijk gebruik van crypto, privé wel belegt in digitale valuta.
Toch zegt meer dan de helft van de ondervraagden dat hun bedrijf op dit moment nog niet genoeg kennis bezit om gebruik te maken van de digitale munteenheden.
“We snappen dat finance professionals momenteel nog huiverig tegenover cryptovaluta staan. Er komen namelijk veel verhalen naar buiten over fraude en cowboys op de markt”, zegt Adriaan Kom, Managing Director bij Visma Onguard, in een persbericht.
“Toch wil ik bedrijven aanmoedigen om zich meer in de cryptovaluta te verdiepen, omdat het ook veel voordelen kan bieden. Het is daarbij verstandig om mensen die privé gebruikmaken van de valuta aan te haken. Zij hebben een natuurlijke interesse voor deze innovatie en al de nodige kennis in huis. Kijk daarom samen met hen wat crypto voor jouw organisatie kan betekenen.”
Maar de meeste privé-beleggers lijken niet de verantwoordelijkheid voor de invoering van crypto in de organisatie te willen dragen. 35 procent van de ondervraagden vindt dat het aan de financieel directeur of eindverantwoordelijke is om digitale valuta binnen de organisatie te introduceren.