- Gergely Tóth begon zijn medische carrière in een plattelandsziekenhuis in Hongarije, maar werkt nu al jarenlang met veel plezier op cruises.
- Tijdens zijn diensten, die soms wel 24 uur kunnen duren, moet de arts voorbereid zijn op elke crisissituatie.
- Tóth zegt dol te zijn op zijn baan, omdat hij samen met zijn familie de hele wereld rondreist terwijl hij geld aan het verdienen is.
- Lees ook: Ik woon en ’thuiswerk’ 300 dagen per jaar op een cruiseschip, wat net zo duur is als een appartement: zo pak ik het aan
Dit verhaal in de ik-vorm is opgetekend door een redacteur van Insider, op basis van een gesprek met de Hongaarse arts Gergely Tóth.
In mijn studententijd in Hongarije aan het begin van deze eeuw hoorde ik veel verhalen van jonge mensen die op cruiseschepen werkten.
De avonturen, ervaringen en financiële mogelijkheden van werken op een cruiseschip hebben me altijd gefascineerd. Ik wist al snel dat ik daar graag als arts zou willen werken.
Van ziekenhuis op platteland naar baan als arts op een cruiseschip
In augustus 2009, nadat ik zeven jaar in een plattelandsziekenhuis in Hongarije had gewerkt, begon ik serieus te kijken naar een baan op een cruiseschip.
Ik was net begonnen als arts in het Nuffield Health Cheltenham Hospital in Engeland en zag daar elke dag vacatures voor banen aan boord van cruises in de krant staan.
Met de nodige medische ervaring op zak, mailde ik drie cruisemaatschappijen met de vraag hoe ik 'een cruise-arts' kon worden.
Twee bedrijven reageerden daarop. De ene had op dat moment geen mogelijkheden, maar Royal Caribbean International nodigde me uit voor een gesprek van 15 minuten. Daarin wilden ze mijn taalniveau en werkervaring beoordelen.
Ze hadden veel vragen over het Hongaarse zorgsysteem, aangezien ze meer wisten van het Britse systeem. Daarbij hielp het enorm dat ik een Britse medische licentie had. Toen ik verhuisde naar het Verenigd Koninkrijk had ik een vergoeding betaald om mijn Hongaarse licentie om te zetten naar een Britse.
Er gelden specifieke eisen voor artsen aan boord van een cruise
Artsen die aan boord van een cruise willen werken, moeten drie jaar ervaring hebben op de eerste hulp en de nodige algemene praktijkervaring hebben.
Ook moeten ze specifieke training volgen op het gebied van cardiologie, kinderzorg en traumabehandeling en daar elke twee jaar een opfriscursus voor volgen.
Vijf weken na mijn sollicitatiegesprek in Londen werd ik in februari 2010 aangenomen. Zeven maanden later, op mijn 32ste, was ik onderweg naar Miami voor een training van een week voordat ik zes maanden lang op reis ging met Celebrity Cruises vanuit San Francisco. Het schip met ruimte voor 1.800 passagiers leek gigantisch toen ik het voor het eerst zag, maar sindsdien heb ik op schepen gewerkt die wel drie keer zo groot zijn.
Cruises hebben complete medische teams en voorzieningen aan boord
Afhankelijk van de grootte van een schip bestaat het medische team uit vijf tot negen mensen. Op kleinere schepen met maximaal 3.500 passagiers en 1.500 bemanningsleden zijn er twee artsen, drie verplegers en soms een doktersassistent. Op grotere cruises met 6.500 passagiers en 2.200 bemanningsleden zijn er drie artsen, vijf verplegers en een doktersassistent mee aan boord.
Het medische centrum is eigenlijk een klein ziekenhuis, omdat we op alles voorbereid moeten zijn.
We proberen mensen met acute gezondheidsproblemen zo snel mogelijk veilig aan land te krijgen, maar dat lukt niet altijd. Aan boord hebben we spreekkamers, een receptie, een wachtkamer, spoedeisende hulp, een IC-kamer, slaapzalen, röntgenapparaten, een laboratorium en en apotheek.
Het rooster van een arts op een cruiseschip is heel intens
Dokters weken meestal vier maanden en zijn dan twee maanden vrij. Sinds mijn eerste contract heb ik altijd gewerkt op korte contracten om gaten in de bezetting aan boord op te vullen.
Als een andere dokter om wat voor een reden dan ook niet mee kan, ben ik de vervanger voor een periode van een week tot drie maanden. Soms laten ze me al maanden van te voren weten dat ik mee kan, maar andere keren krijg ik pas twee dagen van tevoren een telefoontje dat ik nodig ben.
Contracten van zes maanden duren me te lang. Bij kortere perioden kan mijn familie mee op reis en dan mis ik ook geen grote familiegebeurtenissen in Hongarije. Ik breng ongeveer vier tot vijf maanden per jaar door aan boord van cruiseschepen en de rest van de tijd in Hongarije.
Als ik niet op zee ben, werk ik in Hongaarse ziekenhuizen. Vanwege de ruime financiële vergoeding op cruises heb ik meer vrije tijd als ik in Hongarije ben om met mijn familie door te brengen.
Arts op cruiseschip is altijd oproepbaar
We draaien diensten van 24 uur. We hebben spreekuren van 8 uur tot 11 uur 's ochtends en van 16 uur tot 19 uur in de namiddag en avond. De rest van de dag ben ik altijd oproepbaar.
Er is een speciaal medisch noodnummer waar zowel passagiers als bemanningsleden heen kunnen bellen. De verpleger van dienst beslist of er direct actie nodig is of dat iemand een afspraak krijgt voor een spreekuur.
Op grotere cruises betekent dat in de praktijk dat ik zo'n 15 uur per dag aan het werk ben, de andere 9 uur piket heb en vervolgens 24 uur vrij ben.
Nu ik al meer dan tien jaar een 'senior arts' ben, heb ik extra verantwoordelijkheden gekregen die me op vrije dagen wel 6 tot 8 uur kunnen kosten. Die bestaan onder meer uit het opstellen van medische rapporten voor landen en havenautoriteiten waar we ons op dat moment bevinden, het bestellen van medicijnen in samenspraak met de hoofdverpleger en controleren of alle medische apparatuur nog goed werkt.
Ik probeer regelmatig van boord te gaan om de havensteden te ontdekken
Als we in een haven zijn, probeer ik altijd even aan wal te gaan als ik daar de gelegenheid voor heb, omdat het aan boord meestal erg druk is.
Ik vind het heerlijk om samen met mijn familie nieuwe plekken te ontdekken. Het is belangrijk voor ons om te zien waar en hoe de lokale bevolking op elke bestemming woont. Ik houd van lekker eten en goeie koffie en we hebben in verschillende landen onze favoriete cafés en restaurants waar het personeel ons begroet als vrienden.
Maar soms worden die uitjes onderbroken, omdat ik een noodoproep krijg of voortdurend gemaild wordt. Tijdens mijn laatste contract van zes weken, kon ik maar drie keer van boord gaan.
Er overlijden mensen aan boord van cruises, net als overal, en soms ken je ze
Er gaan net als overal mensen dood aan boord van cruiseschepen. Niet alleen passagiers, maar ook bemanningsleden. En dat is niet altijd makkelijk, zeker als het gaat om iemand die je kent. Dat is relatief vaak het geval, want de meeste mensen aan boord moeten wel eens naar de dokter.
Elk cruiseschip kan 24 uur per dag en 7 dagen per week een beroep doen op een medisch adviseur aan land. Hoewel die goed kan aangeven hoe er in een specifiek geval gehandeld moet worden, ligt de uitvoering bij het kleine team aan boord. We zijn dan ook een hele hechte groep.
Er is geen ruimte voor discussies, rivaliteit of onderling gekibbel op het moment dat we voor zoveel mensenlevens verantwoordelijk zijn.
Als arts op een cruisechip heb ik een goed leven
Mijn baan is veeleisend, maar ook heel bevredigend. Wat ik er het fijnste aan vind, is de vrijheid die het werk biedt en de mogelijkheid om met mijn familie de wereld rond te reizen. Als ik niet op een cruiseschip zou werken, zou dat zowel financieel als qua tijd niet mogelijk zijn.
Het werk op cruises stelt me in staat om meer tijd door te brengen met mijn familie in Hongarije tussen twee reizen in, aangezien ik niet meer twee of drie banen tegelijkertijd hoef te hebben.