- Cruisemaatschappijen omarmen privébestemmingen, onder meer vanwege de drukte in populaire havens.
- Privébestemmingen moeten een alternatief bieden voor wereldsteden die genoeg hebben van cruisetoeristen.
- De exclusieve stops kunnen helpen om het massatoerisme te beheersen.
- Lees ook: Ik ging mee op een luxe en een uiterst luxe Noorse cruise – dit is het verschil tussen een reis voor €360 per nacht en eentje van €517.
Cruises zijn populairder dan ooit, maar ze zijn ook controversiëler dan ooit. Er zijn bestemmingen over de hele wereld die cruises beperken of zelfs verbieden, in een poging om massatoerisme tegen te gaan.
Dus wat moet een cruisemaatschappij doen als ze niet langer welkom is op populaire bestemmingen? Haar eigen exclusieve haltes creëren!
Het is een strategie die populaire cruisemaatschappijen steeds meer omarmen. Privé-eilanden en exclusieve stranden duiken overal op in de Caraïben, een van de grootste hotspots voor cruises.
Travel Weekly meldde dat er al 14 privécruisebestemmingen zijn geopend of binnenkort worden geopend in de regio, van Disney’s Castaway Cay tot Royal Caribbean’s Perfect Day at CocoCay, beide gelegen op privé-eilanden in de Bahama’s.
Carnival Cruise Line's Celebration Key, een 500 miljoen dollar kostend project dat in juli 2025 wordt geopend op de Bahama's, met zeer luxe voorzieningen, zal naar verwachting elk jaar 2 miljoen cruisepassagiers verwelkomen.
De privébestemmingen zijn vooral belangrijk in het Caribisch gebied, waar de vraag naar cruises blijft groeien en waar eilanden met cruisehavens al te kampen hebben met overbevolking. Reisblogs vertellen reizigers vaak hoe ze drukte kunnen vermijden in de populairste cruisehavens, zoals Cozumel in Mexico en Nassau op de Bahama's.
Steden over de hele wereld kiezen ervoor om cruiseschepen te verbieden of te beperken
Amsterdam, Barcelona, Venetië, Santorini en Frans-Polynesië hebben allemaal beperkingen opgelegd aan cruiseschepen, van een regelrecht verbod tot een bezoekerslimiet of beperking van de grootte van cruiseschepen.
De populaire bestemmingen noemen vaak massatoerisme en milieuvervuiling als factoren.
"Er is altijd een probleem met toerisme, zeker als het te veel of te groots is", zegt Jay Schneider van Royal Caribbean tegen Travel Weekly. "Of het nu gaat om samenwerking met lokale havens, of samenwerking met lokale overheden, het vinden van de juiste balans is waar het om gaat."
Koreen McNutt van MSC Cruises zegt tegen Travel Weekly dat een voordeel van privébestemmingen is dat gaat om plaatsen waar cruiseschepen echt gewenst zijn.
Toerismedeskundigen zeggen dat massadrukte niet noodzakelijk het gevolg is van te veel toeristen, maar van het feit dat iedereen de neiging heeft om op hetzelfde moment naar dezelfde plaatsen te gaan. Het spreiden van cruisepassagiers over privé- en exclusieve bestemmingen zou kunnen helpen om massatoerisme aan te pakken.
"Er zijn zo'n 8 miljard mensen op de planeet. In de komende 20 tot 30 jaar komen daar nog eens een miljard mensen bij. Veel van die mensen zullen reizen. Waar gaan ze naartoe?", zei Alan Fyall, hoogleraar voor toeristische marketing aan de Universiteit van Central Florida eerder tegen Business Insider. "Nou, dezelfde plaatsen als iedereen."