- De Noorse cruisemaatschappij Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH) heeft twee luxemerken: premium Oceania en het uiterst luxe Regent Seven Seas.
- Met de merken wil NCLH twee verschillende soorten rijke reizigers bereiken.
- Business Insider-verslaggever Brittany Chang bracht minstens een nacht door aan boord van beide schepen en weet nu wat het verschil is tussen luxe en nóg luxer.
- Lees ook: Ik dacht dat een cruisevakantie niks voor mij was – totdat ik op deze reis voor alleen volwassenen ging
Als je denkt aan Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH), dan denk je waarschijnlijk aan gigantische pretparkachtige cruiseschepen met lange waterglijbanen, kartbanen en heel veel gezinnen aan boord.
Norwegian Cruise Line is de belangrijkste melkkoe van het moederbedrijf. Maar wat de gemiddelde cruiseganger misschien niet weet is dat NCLH ook twee luxemerken heeft: premium Oceania en het ultraluxe Regent Seven Seas (RSS).
Je zal niet zo snel waterglijbanen vinden op de schepen van die merken, maar wel luxediners met truffels, rustige zwembaden, afternoon tea en reizen vanaf meer dan 300 euro per nacht.
Oceania en Regent Seven Seas mikken beide op rijke reizigers, maar na een nacht te hebben doorgebracht op de nieuwste schepen van deze merken, is het duidelijk dat er een verschil is tussen luxe en nog luxer.
Oceania Cruises is voor de 'wannabee' rijken
Denk aan Oceania als het kleine maar eveneens succesvolle neefje van Norwegian. Volgens het moederbedrijf staat Oceania bekend om zijn eten en "gevarieerde routes". Onlangs werd een cruise van twee maanden aangekondigd naar minder gangbare bestemmingen in Afrika en Azië.
Oceania behoort tot de topklasse, maar komt in 2023 dichter in de buurt van het ultraluxe segment met het "simply more"-pakket. Deze stap, die een soort all-inclusive model biedt, betekent dat reizigers nu diners, excursies aan wal, drankjes van het huis, retourvluchten, luchthaventransfers en WiFi aan boord in één pakket krijgen.
Zoals alle cruisemaatschappijen van dit kaliber heeft Oceania's vloot van zeven schepen een relatief lage capaciteit, met tussen de 684 en 1.250 reizigers per schip. Het nieuwste Oceania Vista schip, dat in mei 2023 debuteert, is met een capaciteit van 1.200 gasten een van de grotere schepen.
Zeg vaarwel tegen repetitieve Caraïben en Mexico routes. De Oceania Vista doet in 2024 verschillende havens aan in landen als Griekenland, Italië, Spanje en Turkije.
Vier maanden na het debuut van de Vista, nodigde de cruisemaatschappij me uit om een nacht op het schip door te brengen, terwijl het aangemeerd lag in New York. Op dat moment was mijn kamer op de Oceania Vista de meest luxueuze en ruime kamer waar ik ooit in ben verbleven. Het had Bulgari toiletartikelen, marmeren badkamerwanden en een groot balkon.
Dat laatste is niet bijzonder voor dit schip: Elke hut op de Vista heeft er een.
Het eten moest wel goed zijn op deze naar eigen zeggen culinaire cruisemaatschappij. Gelukkig was dat ook het geval, en het eten was inbegrepen in de prijs.
Bij het ontbijt kunnen reizigers verschillende avocadotoasts en verse sapjes bestellen.
Bij het vallen van de avond kun je kiezen uit een op houtskool gegrilde ribeye, of ceviche met hummus in de Grand Dining Room. Hier worden ook favorieten geserveerd van de culinair directeur van het bedrijf, de beroemde chef-kok Jacques Pépin.
Tussen de maaltijden door kunnen gasten bijkomen in de koffiebar. En als luieren bij het zwembad saai begint te worden, kunnen reizigers kunst- en kooklessen volgen, gastcolleges bijwonen of een potje pickleball spelen.
Drank is niet bij de prijs inbegrepen. Maar voor gasten die niet zonder kunnen, heeft de Vista opties zoals een martinibar, de zogeheten Founders Bar en 'drankkarren', met bloody Mary's en champagne.
Maar waar je ook kijkt, zie je hoe modern, luxe en schoon de gemeenschappelijke ruimtes van de Oceania Vista eruitzien.
Het cruiseschip voelt aan als een poging om zowel de rijke doelgroep als de aspirant-rijken aan te trekken. Het is de perfecte optie voor mensen die het luxe cruisesegment willen verkennen.
Met een prijs vanaf 2.529 euro per persoon voor een zevendaagse cruise moet je weliswaar diep in de buidel tasten, maar daarmee is de Vista toch een stuk toegankelijker dan de Regent Seven Seas, het nog luxere nieuwe schip van NCLH.
En dat terwijl de Vista voor dit meer 'betaalbare' tarief enkele elementen uit het ultraluxe segment bevat, zoals de diners, excursies en vluchten.
Regent Seven Seas Cruises - de echte ultraluxe optie
Oceania zegt uit te blinken in 'eten en bestemmingen'. Regent Seven Seas doet dit ook, maar nóg beter.
Het ultraluxe merk van NCLH omarmt zijn' 'all-inclusive-model', dat alles omvat wat Oceania heeft, plus: drank, wasservice, business class retourvluchten voor intercontinentale reizen, een hotelovernachting vóór de cruise en onbeperkte excursies.
Reizigers hoeven niet langer continu hun portemonnee te trekken nadat ze aan boord zijn gegaan, behalve voor een duurdere fles wijn, een niet inbegrepen excursie of een bezoekje aan het spa.
De Grandeur voegde zich in 2023 bij de vloot van zes schepen van Regent. Vergeleken met de Oceania Vista heeft dit ultraluxe schip een kleinere capaciteit van 746 reizigers. Maar net als haar goedkopere tegenhanger heeft elke hut een balkon.
In december 2023 nodigde de cruisemaatschappij me uit voor een verblijf in een suite van de Grandeur tijdens de "doopreis" van drie nachten. De kamer had een inloopkast en een badkamer met ligbad.
Dat laatste had ik nog nooit in een cruisehut gehad. En de woonkamer was zo groot dat ik niet wist wat ik met de extra ruimte moest doen.
De thema's van de eetzalen van de Grandeur zijn vergelijkbaar met die van de Oceania Vista. Maar terwijl de Vista een moderne Amerikaanse optie heeft, heeft de Grandeur een Franse locatie en een grote eetzaal met verschillende menu's.
En terwijl de Vista al mooie gerechten had, serveerde de Grandeur pas échte luxe: elk menu bevatte truffel, foie gras, kaviaar, of alle drie.
Overal waar je kijkt, zie je een vleugje luxe. Het steakhouse heeft drie originele kunstwerken van Pablo Picasso, op het pooldeck serveert het personeel drankjes aan de zonaanbidders en in de koffiebar en in de bibliotheek liggen de laatste kranten.
De kunstcollectie aan boord kost 5,5 miljoen euro, er hangen meer dan vijfhonderd kroonluchters op het schip en er is bijna 140.000 kilo aan marmer gebruikt, onder meer voor de badkamers. Zulke getallen maken van de Grandeur meer een vijfsterrenhotel dan een cruiseschip.
Het schip zal in 2024 naar de Cariben, Turkije, Frankrijk, Spanje, Griekenland en Nicaragua varen.
Terwijl de Oceania Vista de ambitieuze buitencategorie probeert aan te spreken, is Regent Seven Seas Grandeur exclusief voor rijke reizigers. De routes in 2024 beginnen bij 3.619 euro per persoon voor zeven nachten.
Je ziet zo hoe NCLH rijke reizigers aantrekt
In de kern verschillen luxeschepen niet veel van de gemiddelde cruise. Ze bieden allemaal eten, drinken, voorzieningen aan boord en de mogelijkheid om verschillende bestemmingen te zien tijdens één vakantie.
Het verschil? Luxeschepen zoals de Oceania Vista en Seven Seas Grandeur hebben vorstelijke kamers met balkon, een bepaalde mate van all-inclusive en gemeenschappelijke ruimtes met een luxe flair. En beide schepen - gebouwd zonder lawaaiige waterglijbanen - geven je een gevoel van rust, dat niet vaak wordt ervaren op grotere gezinsvriendelijke cruiseschepen.
NCLH's eigen merk heeft nog steeds meer schepen in de vloot dan Regent Seven Seas en Oceania samen. Maar het luxesegment groeit: In het laatste kwartaal van 2023 telde de cruisereus meer luxe en ultraluxe schepen dan vier jaar geleden, zo vertelde Mark Kempa, de CFO, tegen investeerders in november 2023.
Ook de concurrentie in het luxesegment groeide, met onder andere MSC Group's Explora Journeys. Ondanks dat heeft NCLH "geen verandering gezien qua boekingen" voor zowel Oceania als Seven Seas, zei Harry Sommer, president en CEO van NCLH, tegen investeerders.