- De 32-jarige cruiseliefhebber Halee Whiting ging mee op een trip naar de Bahama’s, waarbij iedereen aan boord gevaccineerd was.
- Ze voelde zich volkomen veilig door alle strikt nageleefde gezondheidsprotocollen.
- Maar Whiting is zich rotgeschrokken van de schade die de coronapandemie heeft toegebracht aan de toeristische sector.
Ik ben meegegaan op een 7-daagse cruise van Royal Caribbean, waarbij ik aan boord ging in de haven van Nassau op de Bahama’s. De cruise bracht ons naar het privé-eiland van Royal Caribbean, Perfect Day bij Coco Cay, Grand Bahama Island en Cozumel in Mexico.
Het was mijn eerste soloreis in bijna twee jaar.
Als reisblogger heb ik een hele zware tijd achter de rug. Misschien niet zo zwaar als mensen in de zorg, maar het was pittig om als werkende in de toeristische sector te zien hoe de inkomstenbronnen van mensen volledig opdroogden.
Vanwege de regels op de Bahama’s moest iedereen aan boord van de cruise gevaccineerd zijn, op de kinderen na. Je moest ook twee weken voor vertrek een gezondheidsverklaring aanvragen bij de autoriteiten. Mijn aanvraag werd binnen een dag geaccepteerd en kostte 40 dollar.
Het inchecken verliep verrassend soepel
Drie of vier dagen voor het begin van de cruise ontdekten we dat we ook een sneltest moesten doen.
Je kwam daar aan en toonde de QR-code die je had gebruikt om je aan te melden voor de test. Binnen 40 minuten kreeg je de uitslag en daarna kon je onmiddellijk aan boord. We werden een aantal dagen voor het eind van de cruise opnieuw getest.
We waren er toch op de een of andere manier op aan het wachten tot iemand ziek werd, omdat Royal Caribbean had gezegd ons te informeren als er iemand positief getest zou worden op corona. Maar blijkbaar heeft er niemand corona gekregen. Ik ben me ervan bewust dat het had kunnen gebeuren en dat er wel positieve gevallen zijn geweest op andere cruiseschepen.
Bemanningsleden moesten een mondkapje op, maar wij als passagiers niet. Wel had ik er eentje bij me om te gebruiken in de lift of andere kleine ruimtes. Ook moesten we ons houden aan de regels van de havens waar we aanlegden. Zo moesten we bijvoorbeeld een mondkapje dragen tijdens het wachten op een tafeltje in een restaurant in Cozumel.
De gezondheidsprotocollen waren soms ook een beetje theater
Ik denk dat ze nog steeds niet precies weten welke maatregelen wel en niet nuttig zijn.
Zo kon je bijvoorbeeld wel aan de bar in het zwembad zitten, maar niet aan een bar elders op het schip.
Op een van de avonden werd een dansfeest georganiseerd op de ruime schaatsbaan. Hierbij werden er lichten op de vloer geprojecteerd waardoor je wist wat jouw gedeelte was.
Maar er waren ook activiteiten die niet doorgingen of werden aangepast. Zo organiseert Royal Caribbean altijd een leuke speurtocht voor volwassenen, maar dat kon niet vanwege de afstandsregels. Tijdens het karaoke maakten ze de microfoon schoon tussen elk optreden.
Je kon ook niet samen eten als je niet samen gereserveerd had. Ik zag een van mijn vrienden in het restaurant die een reservering had voor 40 minuten later, maar hij kon dus niet naar mijn tafel komen om samen te eten. Hij kon grappig genoeg wel aan de andere kant van tafel komen zitten voor een drankje.
Ik was samen met een vriend op reis gegaan en had nog eens zo'n 25 andere vrienden aan boord, maar als ik alleen was gegaan en niemand had gekend, was het vanwege alle protocollen moeilijk geweest om te socializen.
De cruise was op een derde van de normale capaciteit en we voelden ons erg verwend
Ik vind het bijna jammer dat we weer teruggaan naar normaal, omdat je nooit hoefde te wachten bij een lift of op zoek moest naar een stoel bij het zwembad.
Het personeel was geweldig en erg blij om weer gasten te verwelkomen aan boord. Waar je ook was, ieder bemanningslid zei steeds: "Hallo, bedankt om weer met ons op reis te gaan."
Je kon zien dat ze erg voorzichtig en gespannen waren, omdat hun baan er vanaf hing. Op een gegeven moment morste een ober wat wijn en begon te huilen. Je kon zien dat ze zich op het randje bevonden en wilden dat alles perfect zou verlopen.
Tijdens onze stops kon je de enorme impact van de pandemie zien
Eerst op de Bahama's en daarna in Cozumel bleek dat de toeristische sector hard is getroffen door de coronacrisis. Veel restaurants en bedrijven zijn nog niet open. Mijn favoriete autoverhuurbedrijf in Cozumel heeft de huur van hun pand in de haven opgezegd, omdat ze het niet meer konden betalen. Zij zijn nu verhuisd naar een andere straat.
Op een dag kwam ik terug aan boord en begon gewoon te huilen op mijn balkonnetje. Ik stuurde een bericht aan mijn man, waarin ik zei dat ik me slecht voelde omdat zoveel mensen me smeekte om te komen shoppen.
Ik wou dat ik nog meer geld had uitgegeven dan ik uiteindelijk heb gedaan; een gevoel dat door iedereen in de groep werd gedeeld. Het toerisme kan niet snel genoeg terugkeren.
Ik heb persoonlijk ook last gehad van de coronapandemie, maar niet zoals deze mensen
Ik werd er heel emotioneel van en het brak m'n hart.
Ik ben blij dat ik in augustus weer op een cruise ga, dit keer vanuit Florida. Ik ben ook benieuwd hoe het daar zal zijn, aangezien het in Florida verboden is iemand te vragen naar een vaccinatiebewijs. De cruisemaatschappij zal dus extra moeten testen, waardoor de ervaring aan boord anders zal zijn.
Misschien boeken mijn man en ik ook nog wel een last-minute in juli.
Meer vakantienieuws? Bekijk ook deze stukken eens:
- Thailand heeft het populaire eiland Phuket weer opengesteld voor buitenlandse toeristen – wie gevaccineerd is hoeft niet in quarantaine
- Prijzen vliegvakanties dalen: onzekerheid over coronaregels in het buitenland zorgt voor achterblijven boekingen
- Zo lang ben je echt beschermd als je zonnebrand opsmeert, zeggen 2 dermatologen