Crowdfunding wordt vooral gezien als een sociaal platform. Financiers gaan vooral af op de passie van de initiatiefnemers en worden graag op de hoogte gehouden na een investering.

Dat blijkt uit Nederlands onderzoek naar het financieringsfenomeen. Mede-initiatiefnemer van het Nationaal Crowdfunding Onderzoek Ronald Kleverlaan stelt dat crowdfunding door de ondervraagden gezien wordt als een sociaal platform.

“Mensen willen vooral betrokken blijven bij de uitvoering”, aldus Kleverlaan. “De investeerders willen ook op de hoogte blijven. Dit werd al wel vaker gezegd, maar wij hebben het ook onderzocht.” Gijsbert Koren, Koen van Vliet en Peter van den Akker zijn ook initiatiefnemers van het onderzoek, waar 1.200 Nederlanders aan meededen.

Van de respondenten gaven er 400 aan dat ze wel eens meegedaan hebben aan crowdfunding. In 11 procent van de gevallen staken zij meer dan 500 euro in een project. In de meeste gevallen kregen de investeerders een vergoeding in de vorm van producten of diensten als tegenprestatie voor het geïnvesteerde geld.

Crowdfunding wordt in het algemeen door investeerders gezien als een platform dat het mogelijk maakt om samen projecten te ontwikkelen. Er is veel vertrouwen onder de respondenten in crowdfunding als investeringsmiddel.

Het fenomeen is in Nederland behoorlijk snel gegroeid. Van de ondervraagden wist 90 procent van het bestaan van crowdfunding af. In 2012 groeide de Nederlandse markt met maar liefst 460 procent ten opzichte van 2011 en er waren meer dan een miljoen crowdfunding-campagnes in 2012.

Kickstarter is het bekendste crowdfunding-platform, zo blijkt verder uit het onderzoek. Ook wordt het Nederlandse Sellaband steeds bekender.

Lees meer technieuws op Hyped.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl