‘Crowdfunding’, doe je het goed dan haal je niet alleen geld binnen maar ook nieuwe opdrachtgevers. Martijn van Schelven van Crowdfunding.nl zet de vier te nemen stappen op een rij voor een succesvolle kapitaalinjectie via het internet.

Stap 1: Is ‘crowdfunding’ wel iets voor jou?

“Wil je via ‘crowdfunding’ geld ophalen, vraag je dan eerst af of het wel iets
voor je is. Want wil je bijvoorbeeld de uitbreiding van je onderneming of de
verbouwing van je winkel via ‘crowdfunding’ financieren, dan moet je wel met
je hele verhaal op internet willen staan. Heb je daar moeite mee, dan is
‘crowdfunding’ misschien toch niet zo’n goed idee.

Ondernemers die al een zaak hebben, maken zich er bijvoorbeeld zorgen over dan
hun klanten weglopen. Want die zouden wel eens kunnen denken dat er
financiële problemen zijn. En het komt ook vaak voor dat mensen zich er
niet ‘senang’ bij voelen om andere mensen om geld te vragen.
Want daar komt het natuurlijk wel op neer.”

Stap 2: kies een platform

“Op internet heb je een heleboel verschillende internationale en nationale
platforms voor ‘crowdfunding’ die je grofweg in drie categorieën kunt
verdelen. Het Amerikaanse platform Kickstarter
valt in de eerste categorie. Op dit en vergelijkbare platforms als het
Nederlandse Cinecrowd krijgen
financiers een tegenprestatie in natura. Maak je bijvoorbeeld een film, dan worden
de financiers vermeld op de aftiteling. Deze platforms worden veel gebruikt door
creatieven.

De tweede categorie, bijvoorbeeld Kiva.org
en het Nederlandse 1procentclub
, wordt gebruikt om donaties op te halen voor ontwikkelingshulp.
Bijvoorbeeld de bouw van een school in Afrika.

De commerciële platforms zijn de derde en snelst groeide categorie. Hier
bieden ondernemers en bedrijven hun kredietbehoefte aan in ruil voor een
rente van tussen de 7 en 10 procent. De platforms groeien snel omdat banken
nog maar nauwelijks kredieten verstrekken. Bovendien hebben veel ondernemers
een relatief beperkte kredietvraag, vaak niet meer dan 50.000 euro. Voor
banken is dat zo weinig, dat ze er eigenlijk niets meer aan verdienen. In
Nederland heb je binnen deze categorie bijvoorbeeld geldvoorelkaar.nl,
het platform dat ik samen met mijn zakenpartner heb opgezet, en Crowdaboutnow."

Stap 3: Schrijf een goede ‘pitch’

"Heb je een geschikt platform gevonden, dan is de volgende stap het schrijven
van een goed ‘pitch’. Dat is een compact stuk waarin je duidelijk maakt wie
je bent, wat je doet en waar het geld voor wordt gebruikt. Zet bij de tekst
ook foto’s en filmpjes, dat maakt het verhaal aansprekend en
aantrekkelijk. Omzetcijfers en winstmarges kunnen worden vermeld, maar het
is veel belangrijker dat je goed uitlegt wat je wilt doen. De ‘pitch’ kun je
gebruiken om naast geld ook nieuwe klanten binnen te halen. Zo hebben wij
onlangs een accountant geholpen met het financieren van de overname van een
ander kantoor.

In zijn ‘pitch’ bood hij zijn potentiële financiers aan om de
belastingaangifte eenmalig kosteloos te verzorgen. De overname is nu
gefinancierd èn de accountant heeft er een boel nieuwe klanten bij.
Zo’n combinatie van beloning in natura en rente blijkt in de praktijk
heel goed te werken. Ik adviseer ondernemers daarom altijd om het ook zo te doen.’

Stap 4: Betrek je eigen netwerk bij de campagne

"Staat je kredietvraag online, dan is het tijd om een campagne te starten.
Begin bij je eigen netwerk. Dat is ook meteen een goede toets van je plan.
Want slaag je er niet in om je familie en vrienden te overtuigen, dan lukt
dat ook niet bij de ‘crowd’. Je zult dan je ‘pitch’ aan moeten
passen. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat je plan niet klopt of niet
goed genoeg is. De campagne kun je vervolgens relatief makkelijk zelf
uitbreiden via ‘social media’ als Twitter, Facebook en LinkedIn. Heb je
bijvoorbeeld meer dan 500 contacten op LinkedIn, breng je plan daar dan ook
onder de aandacht. Is je plan goed en klopt je ‘pitch’, dan gaan mensen er
zeker op inschrijven."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl